Tema: Re: poreikiai
Autorius: RaR
Data: 2011-09-19 09:43:14
Pagrinde čia kaltas darbo našumas ir pasidalijimas. Bet esant tik našiam
darbui, be jo pasidalijimo - koks liūtas prisiėda, ir gali kelias dienas
gulinėti, smauglys prisiėdęs gali snausti mėnesius. Vyraujant namudiniam
ūkiui, žmogus irgi prasimano maisto, susirenčia būstą ir, jei jo darbas
pakankamai našus, likusį laiką nelabai ką veikia.

Darbo pasidalijimas prasidėjo prievarta - stipresni ir įžūlesni privertė
kitus aprūpinti juos maistu, drabužiais ir būstu, o patys prisiėmė
valdymo ir kariavimo funkcijas. Tie valdantieji atrinkdavo ir įvairius
nagingus meistrus, juos specializuodavo, aprūpindami jų bazines
gyvybines reikmes. Galiausiai, didėjant darbo našumui, prie ko labai
prisidėjo visi tie, neturintys tenkinti savo bazinių gyvybinių poreikių,
vis mažiau reikėjo dirbančiųjų srityse, tenkinančių bazinius gyvybinius
poreikius. Tad pastoviai išmetama iš tų bazinių sričių darbo jėga turi
prasimanyti būdų kaip išvilioti bazinių prekių ir paslaugų perteklių iš
juos gaminančiųjų/teikiančiųjų. Todėl didėjant darbo našumui žmonija
dirba gal net daugiau, todėl sistema jautri krizėms - žmonės dėl įvairių
priežasčių gali staigiai sumažinti savo nebazinių poreikių tenkinimą,
tuo sukeldami didelių problemų jų tenkintojams, kurie savo ruožtu
neretai turi pradėti riboti ir bazinių poreikių tenkinimą, kas sukelia
problemų ir pastariesiems. Tokia sistema būdinga gana laisvai rinkos
ekonomikai.

Alternatyva būtų riboti darbo laiką - tuomet sistema suktųsi ne taip
smarkiai, mažesnį nebazinių produktų ir paslaugų kiekį daugumai žmonių,
tikriausiai, kompensuotų padidėjęs laisvalaikio kiekis ir sulėtėjęs
gyvenimo tempas. Tik praktiškai tai įgyvendinti vargu ar įmanoma, nes
visų pirma reikėtų pažaboti žmonių prigimtį būti -esniais už kitus,
antra, to dažniausiai nenori valstybių valdantieji, nes sulėtėjus
ekonomikai vienoje šalyje, menkėja ir visokeriopa jos galia kitų
atžvilgiu. O tie valdantieji juk irgi visada nori būti -esniais, be to
ir tokių valstybių gyventojų tarpe kyla nepasitenkinimas, kad kitų šalių
gyventojai turi daugiau.