Tema: Re: muzikos autorines teises?
Autorius: and
Data: 2010-12-09 11:32:42
su teise susijęs. ir su autorių teise. su latgaa ir agata tiesiogiai
nesusijęs, tiesiog tenka kartais bendrauti su jais.

dėl citatos:
1. citavimas yra viena iš išimčių, kai nereikia autoriaus teisių turėtojo
sutikimo;
2. citavimas turi atitikti daug salygu, kad butu teiseta. čia maža ištrauka
iš ieškinuko, kad nereiktų iš naujo kurti:

"ATGTĮ 2 straipsnio 6 dalis apibrėžia citatą kaip „palyginti trumpa ištrauka
iš kito kūrinio, skirta paties autoriaus teiginiams įrodyti arba padaryti
juos suprantamus, arba teikti nuorodą į kito autoriaus požiūrį ar mintis,
suformuluotus originale“, o ATGTĮ 21 straipsnis suteikia teisę atgaminti
„nedidelę išleisto ar kitaip viešai paskelbto kūrinio dalį tiek originalo
kalba, tiek išverstą į kitą kalbą, kaip citatą kitame kūrinyje be kūrinio,
iš kurio paimta citata, autoriaus ar kito to kūrinio autorių teisių subjekto
leidimo, jeigu toks atgaminimas yra sąžiningas ir jo mastas neviršija
citavimo tikslui reikalingo masto“.

Pirma, leidžiama cituoti tik teisėtai viešai paskelbto kūrinio dalis. Tol,
kol kūrinys teisėtai, t.y. su autoriaus sutikimu, nebuvo viešai paskelbtas,
jo cituoti kitame kūrinyje negalima. "

Antra, citata turi būti skirta „paties autoriaus teiginiams įrodyti arba
padaryti juos suprantamus, arba teikti nuorodą į kito autoriaus požiūrį ar
mintis, suformuluotus originale“.

Trečia, , citata ATGTĮ apibrėžiama kaip „palyginti trumpa ištrauka iš kito
kūrinio“, o tretiesiems asmenims be autoriaus sutikimo leidžiama „atgaminti
nedidelę išleisto ar  kitaip viešai paskelbto kūrinio dalį“.

Berno konvencijos 9 straipsnio 2 dalis nustato, kad autorių teisių išimtims
taikomos šios sąlygos (vadinamas „trijų pakopų testas“): (i) išimtys gali
būti naudojamos tik ypatingais atvejais, (ii) neturi prieštarauti
įprastiniam kūrinio panaudojimo būdui ir (iii) nepažeisti teisėtų autoriaus
interesų. Analogiškos nuostatos įtvirtintos ir ATGTĮ 19 straipsnyje:
„[t]urtinių teisių apribojimas neturi prieštarauti įprastiniam kūrinio
naudojimui ir nepagrįstai pažeisti teisėtų autoriaus arba kito autorių
teisių subjekto interesų“. Akivaizdu, kad šios Konvencijos ir įstatymo
nuostatos taikytinos ir citavimo atveju.

Teisės teorijoje laikomasi nuomonės, kad reikalavimas, jog kūrinio
naudojimas neturi prieštarauti įprastam jo naudojimui suprantamas taip, kad
jis neturi pradėti ekonomiškai labai ir reikšmingai rungtyniauti su teisių
turėtojų teise įprastai gauti ekonominę naudą iš šios teisės į kūrinį
įgyvendinimo. „Įprastu kūrinio naudojimu" turėtų būti laikoma visuma kūrinio
naudojimų veiksmų, kuriuos protingai autorius gali laikyti patenkančius j jo
kontroliuojamą kūrinio naudojimo sritį. Ar tam tikras apribojimas konkuruoja
su įprastu kūrinio naudojimu, turi būti vertinama atskirai kiekvienos
turtinės teisės atžvilgiu. Kitaip tariant, vartojant terminą „įprastas
kūrinio naudojimas" turima omenyje ne visas naudojimo veiksmų spektras, o
tik tie veiksmai, kurie susiję su konkrečia turtine teise, kuriai taikomas
tas apribojimas. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad, nustatant įprasto
naudojimo sritį, būtina nustatyti rinką, su kuria susijęs kūrinio naudojimas
įgyvendinant atitinkamą turtinę teisę, taip pat atsižvelgti ir įvertinti
kūrinio rūšį ar kitus kriterijus, galinčius turėti reikšmės teisingai
nustatyti įprasto kūrinio naudojimo sritį. (žr., pvz., V. Mizaras. Autorių
teisė. I tomas. Justitia: Vilnius, 2009. p. 507)

Ketvirta, citavimas laikomas teisėtu, jei nurodomas šaltinis ir autoriaus
vardas (Konvencijos 10 str. 3 d., Informacinės visuomenės direktyvos 5 str.
3 d. (d) p., ATGTĮ 21 str. 2 d.). Šis reikalavimas neatsiejamai susijęs su
citavimo paskirtimi. Būtina nurodyti citavimo šaltinį ir cituojamą autorių
dėl to, kad nebūtų supainiojamos to autoriaus,  kuris cituoja, ir cituojamo
autoriaus pozicijos, pažiūros ar mintys. Kūrinyje turi būti aiškiai
parodoma, kad yra cituojamas kitas kūrinys. Jeigu citata nebus aiškiai
parodyta ir suprantama, gali būti keliamas autorystės teisės pažeidimo,
įskaitant ir plagiatą, klausimas. (žr., pvz., V. Mizaras. Autorių teisė. I
tomas. Justitia: Vilnius, 2009. p. 592)."

ir t.t.