VALSTYBINE VARTOTOJU TEISIU APSAUGOS TARNYBA
NUTARIMAS
DEL AB "TEO LT" DAUGIAKANALES TELEVIZIJOS PASLAUGU TEIKIMO
SUTARTIES PRIVATIEMS KLIENTAMS IR DAUGIAKANALES TELEVIZIJOS
PASLAUGU TEIKIMO TAISYKLIU
2008 m. liepos 16 Nr. 10-167
Vilnius
Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos komisija (toliau - Komisija),
susidedanti is Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos direktoriaus
Felikso Petrausko (komisijos pirmininkas), 1. e. direktoriaus pavaduotojo
pareigas Ziviles Kazakevicienes, 1. e. direktoriaus pavaduotojo pareigas
Algirdo Romeikos, Maisto produktu, turizmo ir rekreaciniu paslaugu
departamento direktores Editos Bishop, Ekonominiu interesu departamento
direktoriaus Mareko Maciulskio, Turizmo ir atlygintinu paslaugu skyriaus
vedejos Solveigos Kuzienes, Ne maisto prekiu ir paslaugu skyriaus vedejo
Edvino Pabrinkio, vadovaudamasi Vartotoju teisiu apsaugos istatymo (Zin.
1994, Nr. 94-1883; 2007, Nr. 12-488) 12 straipsnio 1 dalies 6 punktu,
isnagrinejo vartotojo (duomenys neskelbtini) 2008-06-09 prasymu, vartotojo
(duomenys neskelbtini)2008-06-16 prasymu ir vartotojo (duomenys neskelbtini)
2008-07-01 prasymu pateiktas AB "TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu
teikimo sutartis privatiems klientams bei daugiakanales televizijos paslaugu
teikimo taisykles nesaziningu salygu poziuriu.
Komisija nustate:
1.. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba 2008-06-17 gavo (duomenys
neskelbtini) 2008-06-09 prasyma del AB "TEO LT" daugiakanales televizijos
paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams ir daugiakanales televizijos
paslaugu teikimo taisykliu nesaziningu salygu.
2. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba 2008-06-17 gavo
(duomenys neskelbtini) 2008-06-16 prasyma del AB "TEO LT" daugiakanales
televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams ir daugiakanales
televizijos paslaugu teikimo taisykliu nesaziningu salygu.
3. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba 2008-07-02 gavo
(duomenys neskelbtini) 2008-07-01 prasyma del AB "TEO LT" daugiakanales
televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams ir daugiakanales
televizijos paslaugu teikimo taisykliu nesaziningu salygu.
4. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnybai pateiktos AB
"TEO LT" daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutartys privatiems
klientams (toliau - Sutartys) ir daugiakanales televizijos paslaugu teikimo
taisykles (toliau - Taisykles) yra analogiskos, todel Valstybine vartotoju
teisiu apsaugos tarnyba pagal kompetencija pasisako del pateiktu AB "TEO LT"
Sutarciu ir ju priedu - Taisykliu nesaziningu salygu taikymo.
Komisija konstatuoja:
1. Pagal Civilinio kodekso (Zin., 2000, Nr. 74-2262) 1.39 straipsni
vartojimo sutartimi yra laikoma sutartis del prekiu ar paslaugu isigijimo,
kuria fizinis asmuo (vartotojas) su prekiu ar paslaugu pardaveju (tiekeju)
sudaro su vartotojo verslu ar profesija nesusijusiu tikslu, t.y. vartotojo
asmeniniams, seimos, namu ukio poreikiams tenkinti. Vartotoju (duomenys
neskelbtini) pateiktos AB "TEO LT" Sutartys ir Taisykles kartu yra vartojimo
sutartys, parengtos pagal standartines salygas. Pagal Civilinio kodekso
6.185 straipsnio 1 dali, standartinemis laikomos salygos, kurias bendram
nevienkartiniam naudojimui is anksto parengia viena salis nederindama ju su
kita salimi ir kurios be derybu su kita salimi taikomos sudaromose
sutartyse. Pateiktoms Sutartims bei Taisyklems taikomos Civilinio kodekso
nuostatos.
2. Civilinio kodekso 6.188 straipsnyje numatyta, kad bet kuri pardavejo ar
paslaugu teikejo ir vartotojo sudarytos prekiu pirkimo-pardavimo ar paslaugu
teikimo sutarties salyga (kuri nebuvo aptarta individualiai) gali buti
pripazinta nesazininga vartotojo atzvilgiu, jeigu ji priesinga geros valios
reikalavimams ir sudaro salygas pardavejo ar paslaugu teikejo ir vartotojo
abipusiu teisiu ir pareigu nelygybei vartotojo nenaudai. Minetame teises
akte yra pateiktas pavyzdinis sarasas standartiniu sutarties salygu, kurias
istatymas laiko nesaziningomis vartotojams.
3. Taisykliu 5.10 punkte nustatyta, kad "Klientui pageidaujant, Iranga uz
papildoma mokesti idiegia TEO."
Taisykliu 6.10 punkte nurodyta AB "TEO LT" pareiga "Klientui pageidaujant,
uz papildoma uzmokesti pateikti detalia informacija apie suteiktas
Paslaugas."
Taisykliu 7.7 punkte nurodyta, kad "Uz Paslaugos teikimo vietos pakeitima
Klientas sumoka vienkartini TEO nustatyta mokesti."
Taisykliu 39 punkte nustatyta, kad "Ne del TEO kaltes atsisakius uzsakytu
Paslaugu iki siu Paslaugu teikimo pradzios, Klientas privalo sumoketi
Paslaugu aktyvavimo mokesti (jei toks mokestis nebuvo sumoketas), jeigu toks
mokestis Paslaugu uzsakymo diena buvo nustatytas."
Auksciau minetuose Taisykliu punktuose numatyta, kad uz papildoma mokesti AB
"TEO LT" gali idiegti iranga, vartotojas turi sumoketi vienkartini mokesti
uz paslaugos teikimo vietos pakeitima, papildoma uzmokesti uz pateikiama
detalia informacija, paslaugu aktyvavimo mokesti, taciau Taisyklese nera
nurodyta, kur paslaugu gavejas gali susipazinti su siais mokesciais, kokio
jie dydzio ar kaip apskaiciuojami.
Taisykliu 8.1 punkte nustatyta AB "TEO LT" teise "savo iniciatyva
vienasaliskai pakeisti Paslaugu tarifus ir (arba) Taisykliu salygas, taip
pat TV paslaugu ir (arba) programu paketa siose Taisyklese nustatytais
terminais ir budu apie tai informavus Klienta". Pazymetina, kad informavimo
terminas bei budas nustatytas tik Taisykliu 6.7 punkte, kuriame nurodoma,
kad
AB "TEO LT" isipareigoja "pries 7 (septynias) dienas informuoti Klienta
interneto svetaineje http://www.sala. lt ir (arba) GALA TV informacineje
programoje apie Paslaugu tarifu ir/ar TV paslaugu programu paketo
pasikeitima <...>." Minetame punkte numatyta paslaugu teikejo pareiga
informuoti paslaugu gaveja tik apie paslaugu tarifu ir/ar TV paslaugu
programu paketo pasikeitima, taciau nei siame punkte, nei kitose Taisykliu
nuostatose nera nurodyta paslaugu teikejo pareiga informuoti paslaugu gaveja
apie Taisykliu salygu pakeitimus. Pazymetina, kad Taisykliu salygos gali
buti pakeistos ne tik keiciant teikiamu paslaugu tarifus ar programu
paketus, taciau ir kitas nuostatas.
Tokiu budu, Taisykliu 5.10, 6.10, 7.7, 8.1 ir 39 punktai ipareigoja
vartotoja vykdyti sutarties salygas, su kuriomis jis neturejo realios
galimybes susipazinti iki sutarties sudarymo, be teises ju atsisakyti.
4. Taisykliu 37 punkte nustatyta: "Klientas per 2 (du) menesius nuo
Paslaugu teikimo pradzios gali atsisakyti Paslaugu, ispejes TEO rastu, jei
TEO teikia nekokybiska Paslauga. "
Minetame Taisykliu punkte itvirtinta paslaugu gavejo teise nutraukti
sutarti, kai paslaugu teikejas teikia nekokybiska paslauga, taciau tokia
teise suteikiama tik pirmus du menesius. Is to seka, kad po 2 menesiu
paslaugu gavejas jau nebegales nutraukti sutarties Taisykliu 37 punkte
itvirtintomis salygomis net ir tuo atveju, jei teikiamos paslaugos yra
nekokybiskos ir nepateisina paslaugu gavejo teisetu lukesciu. Pazymetina,
kad Civilinio kodekso 6.200 straipsnio 1 dalyje itvirtinta sutarties saliu
pareiga vykdyti sutarti tinkamai ir saziningai. Pagal to paties teises akto
6.205 straipsni sutarties neivykdymu laikomos bet kokios is sutarties
atsiradusios prievoles neivykdymas, iskaitant netinkama ivykdyma ir ivykdymo
termino praleidima. O Civilinio kodekso 6.217 straipsnio 1 dalyje itvirtinta
sutarties salies teise nutraukti sutarti, jeigu kita salis sutarties
neivykdo ar netinkamai ivykdo ir tai yra esminis sutarties pazeidimas. To
paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad nustatant, ar sutarties pazeidimas
yra esminis, ar ne, turi buti atsizvelgiama, be kita ko, i tai, ar
nukentejusi salis is esmes negauna to, ko tikejosi is sutarties, isskyrus
atvejus, kai kita salis nenumate ir negalejo protingai numatyti tokio
rezultato. Pazymetina, kad vartotojas sudarydamas sutarti su paslaugu
teikeju ir mokedamas uz jas tikisi kokybisku paslaugu ar bent ne zemesniu uz
vidutine kokybe paslaugu. AB "TEO LT" Taisykliu 6.4 punktu taip pat
isipareigoja "uztikrinti teikiamu Paslaugu kokybe". Taigi, Taisykliu 37
punkto nuostatos apriboja vartotojo teises, susijusias su paslaugu teikeju,
kai pastarasis visiskai ar is dalies neivykdo ar netinkamai ivykdo bet
kokius sutartyje numatytus isipareigojimus.
5. Taisykliu 38 punkte nurodyta, kad "Jei Klientas nesutinka su Paslaugu
tarifu padidinimu ir (arba) su Taisykliu pakeitimu, is esmes bloginanciu
Kliento padeti, jis turi teise atsisakyti Paslaugu <...>." Minetu Taisykliu
punktu paslaugos gavejui suteikiama teise atsisakyti teikiamu paslaugu tik
tokiu atveju, jei tarifu ar Taisykliu pakeitimai is esmes blogina paslaugos
gavejo padeti. Taciau Taisyklese nera apibrezta, ka reiskia "is esmes
bloginanciu Kliento padeti". Tai vertinamoji savoka, leidzianti paslaugos
teikejui piktnaudziauti savo teise. Gali susiklostyti situacija, kai
paslaugu tarifai bus padidinti, taciau ne taip zymiai, kad is esmes
pablogintu paslaugu gavejo padeti, taciau ir tokiu atveju turi buti
vartotojui suteikiama teise atsisakyti paslaugu. Taisykliu 38 punkto
nuostatos paslaugu teikejui suteikia teise paslaugu teikimo metu
vienasaliskai padidinti ju kaina be vartotojo teises atsisakyti sutarties.
Komisija, vadovaudamasi Vartotoju teisiu apsaugos istatymo 12 straipsnio 1
dalies 6 punktu, 32 straipsnio 2 dalimi, nutaria:
1. Pripazinti, kad Taisykliu 5.10, 6.10, 7.7, 8.1 ir 39 punktai atitinka
Civilinio kodekso 6.188 straipsnio 2 dalies 9 punkto sutarciu nesaziningu
salygu nustatymo kriteriju, t. y. ipareigoja vartotoja vykdyti sutarties
salygas, su kuriomis jis neturejo realios galimybes susipazinti iki
sutarties sudarymo, be teises ju atsisakyti.
2. Pripazinti, kad Taisykliu 37 punktas atitinka Civilinio kodekso 6.188
straipsnio 2 dalies 2 punkto sutarciu nesaziningu salygu nustatymo
kriteriju, t. y. panaikina ar apriboja vartotojo teises, susijusias su
paslaugu teikeju, kai paslaugu teikejas visiskai ar is dalies neivykdo ar
netinkamai ivykdo bet kokius sutartyje numatytus isipareigojimus.
3. Pripazinti, kad Taisykliu 38 punktas atitinka Civilinio kodekso 6.188
straipsnio 2 dalies 12 punkto sutarciu nesaziningu salygu nustatymo
kriteriju, t. y. suteikia teise paslaugu teikejui paslaugu teikimo metu
vienasaliskai padidinti ju kaina be vartotojo teises atsisakyti sutarties,
jeigu galutine kaina yra didesne uz sutartyje nustatyta.
4. Pasiulyti AB "TEO LT" per 14 dienu nuo Valstybines vartotoju teisiu
apsaugos tarnybos pasiulymo gavimo dienos pakeisti, panaikinti ar netaikyti
Taisykliu 5.10, 6.10, 7.7, 8.1, 37, 38 ir 39 punktuose nustatytu salygu
sudarant sutartis su vartotojais.
Jeigu AB "TEO LT" neivykdys Valstybines vartotoju teisiu apsaugos tarnybos
pasiulymo per 14 dienu nuo jo gavimo dienos. Valstybine vartotoju teisiu
apsaugos tarnyba, vadovaudamasi Vartotoju teisiu apsaugos istatymo 32
straipsnio 2 dalimi, kreipsis i teisma su ieskiniu del tokiu salygu
pripazinimo negaliojanciomis ar pakeitimo.
Direktorius
Feliksas Petrauskas
___________________________________________
AB "TEO LT" atsizvelge i 2008-07-16 nutarimo Nr. 10-167 "Del AB "TEO LT"
daugiakanales televizijos paslaugu teikimo sutarties privatiems klientams
bei daugiakanales televizijos paslaugu teikimo taisykliu" pasiulymus ir
pakeite Taisykliu salygas, kurios 2008-07-16 nutarimu Nr. 10-167 buvo
pripazintos kaip atitinkancios sutarciu nesaziningu salygu nustatymo
kriterijus.
