Tema: Re: Velykos arteja
Autorius: Povilas
Data: 2010-03-30 15:35:25

"bzik" <bzik@bzik.bzik> parašė naujienų
news:hosp20$qgt$1@trimpas.omnitel.net...
> tradiciniu maistu reiktu pasiieskot normaliose etnografinese
> knygose/monografijose, o ne is siuolaikiniu etnokulturos puoseletoju
> priessventiniu paistaliojimu.

Viena karta esu sventes Velykas siaures vakaru Lenkijoje. Ir turiu pasakyti,
kad mane nustebino ju siuolaikines tradicijos. Siaip tai pas tuos zmones
,kuriuos vaziuoju, jie nera lenkai (mamos sesuo lietuve, o vyras vokieciu
palikuonis), bet tas gyvenimas kokius 40-50 metu ten nuo Stalino mirties
laiku, tikrai labai pakoregavo ju stalo tradicijas. Ir kaip mes su zmona
nustebome, kai ant Velyku stalo neradome galybes margintu kiausiniu, o
tebuvo pateikti keli supjaustyti gabaliukais kiausiniai, kurie pries tai
buvo pasventinti baznycioje. Bet uz tai ant stalo irgi buvo tas apvirtas
rukytas kumpis ir bagale visokios mesines uzkandos. Bandziau tetos
klausineti kaip cia taip ir kodel, tai ji tepasake, kad jus-mes esame labai
senoviski ir aklai prisilaikome senoviniu apeigu, apie kurias jau visi senai
uzmirse.
Tai vat ir nutariau pasidometi kas ka ir kaip ruosia, kad savo anukams, jei
tokiu sulauksiu, tureciau ka parodyti :)

> O kas del kumpio, tai simbolika paprasta - Gavenia yra septyniu savaiciu
> pasninkas, kai mesos negalima. Velykos jau leidzia ja valgyt. Paprastai
> kiaules skersdavo pries Kaledas ir pries Velykas.

Nemanau, kad cia "suo pakastas". Cia labaiu panasu I kazkurio tai is regionu
stalo tradicijas, nes ne visur tai yra iprasta - mano motina kilusi is
Ignalinos apylinkiu ir ji nuo seno sventini stala ruosia taip kaip ruosdavo
jos mama ir mociute, bet apie kumpi snekos niekada nera buve. Stai ir
siandien pastebejau, kad ant palanges daigina kviecius - is pradziu
pamaniau, kad mano katinui dovanele ruosia,bet ji pasake, kad tai Velyku
stalui - paziuresiu ka ji su jais darys?