Tema: Re: Dėl krizės kalta laisva rinka ir per mažai reguliavimo?
Autorius: RaR
Data: 2010-01-18 12:36:38
Tai jau rašiau, kad buvo ir tebėra tų eksperimentų - ir kai valstybė atsisako pinigų monopolio, ir kai sukuriami privatūs pinigai. Freigeld - tai tiesiog vietiniai pinigai (anot wikipedia, viena pagrindinių jų savybių - "It is localized to a certain area (it is a local currency)"). Kaip jau rašiau, vietiniai pinigai ne problema gyventojams, problema tik valstybėms dėl veiklos apskaitos ir mokesčių surinkimo. Pas mus, pvz., net kai kurios farmacinės firmos dalį atlyginimų išmoka Maximos čekiais. Tie vietiniai pinigai pas mus naudingi išsisukti nuo mokesčių - atstoja barterinius mainus ar atlyginimus "vokeliuose".

To meto Austrijoje visokie Freigeld eksperimentai buvo labai populiarūs, nes žmonės buvo patyrę siaubingą infliaciją. O idėja, kad pinigai būtų nei infliaciniai nei defliaciniai, buvo propaguojama palyginti neseniai ir labai įtakingų žmonių. Miltonas Frydmanas, kurio idėjos dominavo realiame gyvenime praeitus tris dešimtmečius, siūlė panaikinti FED vykdomą palūkanų normų reguliavimą ir sukurti sistemą, pagal kurią pinigų kiekis rinkoje didėtų ar mažėtų praktiškai automatiškai, jis būtų susietas kokia nors formule su BVP didėjimu ar mažėjimu. Kaip žinome, iki 1970 m. populiariausias buvo aukso standartas, bet jis turi savo trūkumų. Dabar dominuoja palūkanų normų reguliavimas atsižvelgiant į makroekonominius rodiklius - taip siekiama skatinti ekonomiką ar stabdyti infliaciją. Friedman'o pasiūlymas visgi neatlaikė kritikos, nes buvo pastebėta, kad išplitus elektroniniams atsiskaitymams ir pagreitėjus pinigų judėjimui, tam pačiam BVP sukurti reikia mažesnio pinigų kiekio, be to reikia atsižvelgti į dolerio naudojimą pasaulyje, nenorėta atsisakyti monetarinio ekonomikos reguliavimo ir t.t.

Bet reikia paprėžti, kad pagrindinė šio posto tema buvo valstybių pinigų monopolio atsisakymas. Kokie pinigai laimėtų laisvoje konkurencinėje kovoje, sunku pasakyti. Manau, perdaug primytyvūs būtų pinigai, kurių kiekis būtų tiesiog susietas su auksu ar kokia kita preke, jų grupe ar žmonių skaičiumi. Man atrodo labiau tikėtina, kad nugalėtų pinigai, kurių savininkai jų kiekį reguliuotų išradingai, atsižvelgdami į situaciją. Kaip ir nežinau verslo, kuris klestėtų, savo gaminamos produkcijos kiekį susiejęs kažkokia formule su su kažkuo kitu. Paklausa yra labai didnamiška ir į ją reikia reaguoti operatyviai.