Tema: Re: klausimas dÄ—l "buvimo iÅ
Autorius: Ramus
Data: 2009-07-03 10:30:47
Apie neblaivumą darbe

Valstybinė darbo inspekcija skelbia, kad kas trečias iš per praėjusius metus
žuvusių ar sužalotų darbe darbuotojų buvo apsvaigęs nuo alkoholio.

Tokia informacija sukrečia ir verčia susimąstyti, ar įmonių atstovai (tai
taikoma ir įmonių juristams) padarė viską, kad būtų užkirstas kelias galimai
nelaimei. Paminėtina, kad Darbo kodeksas (DK) darbdavius įpareigoja
kontroliuoti, ar darbuotojas nedirba neblaivus.

Tai išplaukia iš DK 123 straipsnio, kuriame nurodoma, kad jei darbuotojas
pasirodė darbe neblaivus, apsvaigęs nuo narkotinių ar toksinių medžiagų,
darbdavys tą dieną neleidžia jam dirbti. Atkreiptinas dėmesys, kad ši norma
suformuluota ne kaip darbdavio teisė, bet kaip pareiga, kurią privalu
vykdyti.

Darbdavio teise galima laikyti DK jam suteiktą galimybę darbuotojo
pasirodymą neblaiviam darbe prilyginti darbo pareigų pažeidimui, o kartu ir
nutraukti darbo santykius su tokiu darbuotoju. Tačiau tiek vykdant DK
nustatytą pareigą, tiek naudojantis suteikta teise nutraukti darbo
santykius, darbdaviams iškyla bendras klausimas – kada asmuo laikomas
neblaiviu, kokiais įrodymais tai turi būti grindžiama?

Darbo pareigų pažeidimo konstatavimo pagrindai

Pagal DK 235 str. 2 d. 8 punktą šiurkštus darbo pareigų pažeidimas yra tai,
kad darbuotojas darbo metu darbe yra neblaivus, apsvaigęs nuo narkotinių ar
toksinių medžiagų, išskyrus atvejus, kai apsvaigimą sukelia įmonėje
vykstantys gamybos procesai. Pažymėtina, tokia šio darbo drausmės pažeidimo
formuluotė darbo santykiuose ne naujiena, nes ji artima iki DK galiojusiam
Darbo sutarties įstatymo 29 str. 1 d. 9 punkte suformuluotam darbo sutarties
nutraukimo pagrindui.

Taigi darbuotojo neblaivumas, apsvaigimas nuo narkotinių ar toksinių
medžiagų darbo metu darbe laikomas šiurkščiu darbo pareigų pažeidimu tik
esant sudėtiniam juridiniam faktui, tai yra nustačius šių faktinių
aplinkybių visetą:

  a.. darbuotojo neblaivumo faktą;
  b.. darbuotojo buvimo darbe faktą, tai yra buvimą darbovietėje, darbo
vietoje ar kitoje vietoje, kur darbuotojas turi būti atlikdamas darbo
pareigas ar vykdyti darbdavio užduotis;
  c.. buvimo darbo metu faktą, tai reiškia asmens buvimą darbe tuo metu, kai
jis turi atlikti darbo pareigas ar vykdyti darbdavio užduotis.
Be to, darbuotojo apsvaigimo būsenos faktas turi būti nesusijęs su įmonėje
vykstančiu gamybos procesu.

DK 235 str. 2 d. 8 punkto prasme sąvoka "darbe" paprastai suprantama kaip
bet kuri darbuotojo darbovietės vieta arba bet kuri kita vieta, kurioje
darbuotojas turi būti darbo funkcijoms atlikti. Jeigu darbuotojas, būdamas
neblaivus, apsvaigęs nuo narkotinių ar toksinių medžiagų, į darbovietę
atvyksta, pavyzdžiui, poilsio dieną arba tokios būsenos yra darbovietėje,
pasibaigus jo darbo laikui, tai negali būti laikoma šiurkščiu darbo pareigų
pažeidimu pagal DK 235 str. 2 d. 8 punktą, nes tokiomis aplinkybėmis
darbuotojui darbdavio taikyta atleidimo iš darbo drausminė nuobauda gali
būti teismo pripažinta kaip nuobauda, neadekvati padarytam darbo tvarkos
pažeidimui, ir darbuotojas gali būti grąžintas į darbą.

Tačiau gali atsitikti ir taip, kad darbuotojas, būdamas neblaivus iki
prasidedant darbo laikui, stengiasi patekti į darbo vietą. Tokiu atveju
teismas neblaivaus darbuotojo ketinimą dirbti gali traktuoti kaip pastarojo
neblaivaus buvimą darbo metu darbe.

DK nereglamentuoja, kaip turi būti nustatyti darbuotojo neblaivumo ar
apsvaigimo faktai, reikšmingi DK 235 str. 2 d. 8 punkto taikymui. Šiuos
faktus darbdavys gali nustatyti jam prieinamomis priemonėmis ir tvarka, kuri
neturi prieštarauti teisės aktams. Teismų praktika vadovaujasi tuo, jog
įrodymai, kad darbuotojas darbo metu buvo neblaivus ar apsvaigęs nuo
narkotinių ar toksinių medžiagų, gali būti tiek medicinos išvados, tiek tą
dieną surašyti darbe atitinkami aktai ir kitokie faktiniai duomenys.

Atkreiptinas dėmesys į tai, jog kai atitinkama darbuotojo būsena fiksuojama
tą dieną darbe surašytu aktu, jame turėtų būti nurodyti požymiai, pagal
kuriuos ta būsena yra nustatyta. Pavyzdžiui, nušalinimo nuo darbo arba
neblaivumą konstatuojančiame akte galima nurodyti, kad darbuotojas darbe
buvo neblaivus, svirduliavo, nerišliai kalbėjo, nuo jo sklido alkoholio
kvapas.

Pagal DK 235 str. 2 d. 8 punktą darbuotojo neblaivumas ar apsvaigimas nuo
narkotinių arba toksinių medžiagų laikomas šiurkščiu darbo drausmės
pažeidimu, neatsižvelgiant į neblaivumo ar apsvaigimo mastą, tai yra
neblaivumo ar apsvaigimo mastas neturi reikšmės nusižengimo, kaip
šiurkštaus, kvalifikavimui.

Kada asmuo pripažįstamas neblaiviu

Praktikoje gana dažnai susidaro situacija, kai darbuotojas ir darbdavys
skirtingai traktuoja neblaivumo sąvoką, vartojamą Lietuvos Respublikos
Vyriausybės 1996 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. 92 patvirtintos Transporto
priemonių vairuotojų ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo
būsenos nustatymo tvarkos 1.1 punkte.

Jame nustatyta, kad neblaivumas (girtumas) tai – asmens, vartojusio
alkoholį, būsena, kai yra klinikinių neblaivumo požymių, o alkoholio
koncentracija biologinėse organizmo terpėse – kraujyje, šlapime, seilėse ar
kituose organizmo skysčiuose viršija 0,4 promilės.

Tačiau darbo drausmės užtikrinimo pagrindus nustato darbo įstatymai (DK 4
str. 1 d. 10 p.), o Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. sausio 15 d.
nutarimu Nr. 92 patvirtinta Transporto priemonių vairuotojų ir kitų asmenų
neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo būsenos nustatymo tvarka yra viešosios
teisės aktas, kurio tikslai ir uždaviniai yra kitokie.

Todėl konstatuojant DK 235 str. 2 d. 8 punkto taikymui reikšmingą darbuotojo
neblaivumo būseną neprivalu vadovautis minėtos Transporto priemonių
vairuotojų ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo būsenos
nustatymo tvarkos 1.1 punkte pateiktu neblaivumo (girtumo) sąvokos
aiškinimu6.

Antra vertus, siekiant išsiaiškinti šio teisės akto reguliavimo sritį ir
apimtis, o tikrinimo metu gautus duomenis vertinant kaip darbuotojo
neblaivumo įrodymus, jo nuostatos turi būti aiškinamos sistemiškai.

Transporto priemonių vairuotojų ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar
apsvaigimo būsenos nustatymo tvarka (toliau – Tvarka) reglamentuoja įtariamų
neblaivumu asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo būsenos nustatymą.

Šiame akte nenustatoma, kad jis reguliuoja absoliučiai visas neblaivumo
nustatymo procedūras ir atvejus, nes tvarkos bendrose nuostatose ir
specialiose dalyse esančios taisyklės sako, kad yra ribojamas tikrinamų
asmenų ratas, nustatomi atvejai, kada tikrinimas yra privalomas, apibrėžta
gautų tikrinimo metu duomenų pritaikymo sritis. Vienais atvejais asmens
neblaivumas privalo būti nustatomas pagal joje nustatytą procedūrą ir
naudojantis joje nustatytais metodais ir priemonėmis. Tvarkos 2 punktas
nurodo, kad ši tvarka taikoma dviem kategorijoms asmenų:

  a.. asmenims, vairuojantiems transporto priemones,
  b.. kitiems asmenims, savo veiksmais galintiems sukelti ar sukėlusiems
grėsmę žmonėms, gyvūnams ir aplinkai.
Transporto priemonių vairuotojai yra asmenys, vairuojantys antžeminio
transporto, oro ar vandens transporto priemonę. Kitų asmenų sąvoka nėra
nurodyta, tačiau analizuojant Tvarkos nuostatas išaiškėja, kokie asmenys tai
gali būti.

Bendrųjų nuostatų 8 punktas sako, kad asmenų neblaivumas yra nustatomas
nedelsiant, o laikas skaičiuojamas nuo transporto avarijos ar asmens
sulaikymo. Tai sako, kad kiti šioje Tvarkoje minimi asmenys gali būti su
transporto avarija susiję ar sulaikyti asmenys.

Tvarkos 11.6 punktas sako, kad, be vairuotojų, privalomai yra tikrinami su
transporto avarija susiję kiti eismo dalyviai, tai pakartota 11.7 punkte,
kuriame reguliuojamas klausimas dėl avarijų, kuriose nenukentėjo žmonės.
Kelių eismo taisyklės apibrėžia eismo dalyvio sąvoką. Jų 11 punktas nurodo,
kad tai yra vairuotojas, pėsčiasis, keleivis. Šios nuostatos tikrinamuosius
nurodo kaip eisme dalyvaujančius asmenis.

Tvarkos 23 punktas sako, kad tikrinimo techninėmis priemonėmis protokolas
pridedamas prie administracinio teisės pažeidimo protokolo arba duomenys
įrašomi į administracinio teisės pažeidimo protokolą. Tai sako, kad
patikrinimas privalomai atliekamas tuomet, kai tai susiję su asmens veiksmų,
galinčių būti pagrindu administracinei atsakomybei, tyrimu.

Tvarkos reikalavimai, apibrėžiantys darbdavių teises ir pareigas nustatant
darbuotojų neblaivumą (girtumą) ar apsvaigimą, darbo santykiuose taikomi
labai ribotai. Pavyzdžiui, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegija 2002 m. sausio 21 d. nutartimi civilinėje byloje
H. Kukalis v. SP UAB Zarasų autobusų parkas tenkino atsakovo kasacinį skundą
ir konstatavo, kad ieškovas už šiurkštų darbo drausmės pažeidimą atleistas
teisėtai.

Nagrinėjamuoju atveju ieškovas nepriklausė asmenų kategorijai, kurie pagal
Tvarkos nuostatas privalomai turėjo būti patikrinti dėl įtarimo neblaivumu
šios Tvarkos nustatyta procedūra. Ieškovas nebuvo vairuotojas ar eismo
dalyvis, įtarimas dėl jo neblaivumo iškilo ne dėl transporto avarijos ar dėl
ieškovo veiksmų, sukėlusių ar galėjusių sukelti grėsmę žmonėms, gyvūnams ir
aplinkai, už kuriuos kiltų administracinės atsakomybės taikymo klausimas.
Šiais aspektais jo patikrinimas pagal Tvarkoje numatytą procedūrą nebuvo
privalomas.

Įtarimas dėl asmens neblaivumo kilo ieškovui dirbant. Tvarka apibrėžia
darbdavio teises ir pareigas nustatant darbuotojų neblaivumą ir apsvaigimą.
Jos 14 punktas nustato darbdavio teisę pasiųsti arba pristatyti į asmens
sveikatos priežiūros įstaigą darbuotoją medicininei apžiūrai, kai jis
įtariamas, jog yra neblaivus, o 15 punktas numato atvejus, kada darbdavys
privalo patikrinti, ar darbuotojai yra blaivūs ar neapsvaigę darbo
pradžioje.

Taigi pirmu atveju yra numatyta darbdavio galimybė veikti, o antru atveju –
teisinė pareiga veikti. Ieškovas nebuvo transporto priemonės vairuotojas,
nevyko į reisą, todėl darbdavys nebuvo įpareigotas privalomai laikytis šios
Tvarkos taisyklių. Pagal Tvarkos 14 punktą jis galėjo (turėjo teisę)
kreiptis į sveikatos priežiūros įstaigą dėl darbuotojo neblaivumo ar
apsvaigimo nustatymo. Kaip minėta, tai įtvirtina darbdavio teisę, tačiau
neriboja jo galimybių kitais būdais nustatyti darbuotojo neblaivumą.

Teisinė analizė rodo, kad įtarimas dėl ieškovo neblaivumo buvo tikrinamas
neprivalomuoju patikros pagal Tvarką atveju.

Tyrimo tikslas buvo darbdavio siekimas įsitikinti, ar darbuotojas darbo
vietoje yra blaivus, ar jis tinkamai gali atlikti darbo pareigas. Darbdavys
tai atlieka, kontroliuodamas darbuotoją, prireikus, gali jam taikyti
drausminę ar kitokią atsakomybę ar kitas įstatymų nustatytas priemones
(pavyzdžiui, nušalinti nuo darbo).

Patikrinimas šiuo atveju atliekamas darbdaviui prieinamomis priemonėmis ir
tvarka, kuri neturi prieštarauti įstatymams, nes jis, taikydamas atsakomybę
ar kitas įstatymų nustatytas priemones ar sankcijas darbuotojui, turi
įrodyti neblaivumo ar apsvaigimo būklę.

Duomenų apie alkoholio kiekį iškvepiamame ore gavimas alkoholio tikrintuvu,
nors ir nenumatytu teisės aktais atveju, tačiau tikrinamajam asmeniui
sutinkant atlikti tokį tikrinimą, nelaikytinas prieštaraujančiu įstatymams.

Patikrinimas techninėmis priemonėmis nebuvo būtinas, tikrinamasis asmuo nuo
patikros galėjo atsisakyti be jokių teisinių pasekmių, o darbdavys
atsisakymo tikrintis techninėmis priemonėmis atveju turėtų užsitikrinti
kitokius neblaivumo ar apsvaigimo įrodymus. Jeigu asmuo sutiko su testavimo
atlikimu techninėmis priemonėmis, kai patikra nebuvo būtina, tai techninių
priemonių parodytas rezultatas gali būti vertinamas kaip vienas iš įrodymų.

Ar tikrinimo rezultatas patikimas, sprendžiama pagal bendrąsias Civilinio
proceso kodekso taisykles dėl įrodymų ir įrodinėjimo, tai yra testavimo
rezultatui nesuteikiant pranašumo prieš kitus įrodymus, bet faktinius
duomenis analizuojant atsižvelgiant į visus įrodymus.

Testavimo faktą ir rezultatą gali patvirtinti ar neigti kiti įrodomieji
duomenys. Tikrinamasis asmuo galėjo kreiptis į medicininę įstaigą ar kitu
būdu rinkti duomenis apie tai, kad tikrinimo rezultatas netinkamas. O
ieškovas neblaivumo faktą paaiškinime patvirtino. Jis iš darbo vietos buvo
pristatytas į namus, tai yra nuo darbo buvo faktiškai nušalintas.

Teisėjų kolegija sutiko su kasacinio skundo argumentu, kad apeliacinės
instancijos teismo išvada, kad darbuotojo girtumas turi būti patvirtintas
Transporto priemonių vairuotojų ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar
apsvaigimo būsenos nustatymo tvarka prieštarauja Lietuvos Aukščiausiojo
Teismo suformuotai teisės taikymo praktikai.

Šis pavyzdys akivaizdžiai rodo, kad darbuotojo testavimas techninėmis
priemonėmis neprieštarauja įstatymams. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo senato
2004 m. birželio 18 d. nutarimo Nr.45 9.8 punkte nurodoma, kad darbuotojo
neblaivumo faktas gali būti patvirtinamas visomis Civilinio proceso kodekso
177 str. 2 ir 3 dalyje nustatytomis įrodinėjimo priemonėmis.

Taigi viena iš darbuotojo neblaivumo (girtumo) fakto įrodinėjimo priemonių
yra techninių prietaisų, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka atlikta
metrologinė patikra, fiksuojami rezultatai.

Minėjome, DK 123 str. 1 dalis nustato darbdavio pareigą nušalinti nuo darbo
darbuotoją, jeigu šis pasirodė darbe neblaivus, apsvaigęs nuo toksinių ar
narkotinių medžiagų. Nušalintam darbuotojui tą dieną (pamainą) neleidžiama
dirbti ir nemokamas darbo užmokestis. Darbo kodekso normos nenustato
privalomos rašytinės formos nušalinant darbuotoją nuo darbo.

Kadangi kilus ginčui dėl darbuotojo nušalinimo fakto ar nušalinimo
priežasčių, pareiga teisme įrodyti tokių aplinkybių buvimą tenka darbdaviui
(atsakovui) (Civilinio proceso kodekso 178 straipsnis), jis turėtų
atitinkamomis priemonėmis tai fiksuoti. Darbuotojo nušalinimo nuo darbo
faktas bei su tuo susijusios aplinkybės teisme gali būti įrodinėjami visomis
Civilinio proceso kodekso 177 str. 2 ir 3 dalyse nustatytomis įrodinėjimo
priemonėmis.

Jeigu darbdavys, nors ir esant DK 123 str. 1 dalyje nustatytam pagrindui,
nenušalino darbuotojo nuo darbo, tai, kilus ginčui teisme, nepaneigia
galimybės darbuotojo būseną, reikšmingą DK 235 str. 2 d. 8 punkto taikymui,
nustatyti remiantis kitomis įrodinėjimo priemonėmis.

SIC

Apibendrinant nagrinėtus klausimus, galima daryti šias išvadas:

  a.. pirma, darbo drausmės užtikrinimo pagrindus nustato darbo įstatymai
(DK 4 str. 1 d. 10 p.), o Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. sausio 15
d. nutarimu Nr. 92 patvirtinta Transporto priemonių vairuotojų ir kitų
asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo būsenos nustatymo tvarka yra
viešosios teisės aktas, kurio uždaviniai ir tikslai kitokie;
  b.. antra, darbuotojo neblaivumas (girtumas) pagal darbo įstatymus – tai
ne biologinėse organizmo terpėse (kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose
organizmo skysčiuose) alkoholio koncentracijos, viršijančios 0,4 promilės,
konstatavimas, o darbuotojo neblaivumo (girtumo) fakto nustatymas visomis
Civilinio proceso kodekso 177 str. 2 ir 3 dalyse nustatytomis įrodinėjimo
priemonėmis;
  c.. trečia, darbuotojo neblaivumo darbo metu darbe faktas, sudarantis
pagrindą nutraukti darbo sutartį pagal DK 136 str. 3 d. 2 puntą ir 235 str.
2 d. 8 punktą, gali būti konstatuojamas visais įstatymų leistinais būdais.
Tokio fakto nustatymas nėra sąlygotas būtinu medicininės išvados buvimu.