Tema: KNYGOS. Ramybės ieškojusio ir ją suradusio išpažintis
Autorius: dar Briedžiui su Ežeru nuo Ilicho
Data: 2012-06-21 13:05:16

Naujaisiais laikais susiformavęs ir nusistovėjęs mokyklos santykis su
savo „klientūra” remiasi industrinėje visuomenėje veikiančiais
gamybos ir vartojimo, o taip pat poreikių kūrimo ir skatinimo principais.
Ji „parduoda” iš anksto švietimo profesionalų parengtą, apdorotą
ir biurokratiškai aprobuotą programą, kurios galutinis rezultatas nė
kiek nesiskiria nuo bet kurio kito moderniosios eros masinio gaminio.
Paskutinėje „žinių gamybos” proceso grandyje esantis
mokytojas-platintojas atlieka panašų vaidmenį kaip ir bet kuris kitas
mechanizuoto industrinio proceso etapo sraigtelis: jis pateikia tos
institucijos gaminį mokiniui-vartotojui, kartu su skrupulingai parengtomis
jo vartojimo instrukcijomis. Pastarojo gebėjimą priimti ir panaudoti
mokymo programų medžiagą atidžiai seka ir studijuoja kiti šio
racionalizuoto gamybos proceso stebėtojai ir dalyviai: tyrinėtojai
(kitaip tariant, edukologai), kurie atidžiai išanalizavę mokinio imlumą
(arba nesugebėjimą) suvartoti jam tiekiamą produkciją, atsižvelgdami
į tyrimų rezultatus parengia naujus „pažangesnio” lavinimo modelius;
o nustatę, kad kuris nors iš dabartiniu metu taikomų modelių pasižymi
kokiais nors netobulumais ar trūkumais, jie veikiai parengia tokius, kurie
padeda efektyviau įsisavinti formaliam lavinimui skirtą programų
medžiagą. Tad įvertinus grįžtamąjį ryšį, papildyta ir atnaujinta
lavinimo programa vėl grįžta į amžino vartojimo rinką: „Mokyklų
programos patiria progresuojančio mokymo alkį, tačiau net ir tuo atveju,
jei alkis verčia nuolat absorbuoti, jis niekuomet nesuteikia džiaugsmo
sužinoti ką nors savo malonumui. Kiekvienas dalykas pateikiamas
įpakuotas kartu su instrukcija, kaip vartoti vieną po kito pateikiamą
pasiūlą, o praėjusių metų įpakavimas, šių metų vartotojo akimis
žiūrint, visuomet esti išėjęs iš mados. Šį poreikį sukuria
vadovėlio reketas. Švietimo reformatoriai kiekvienai kartai žada
naujausia ir geriausia. Tad visuomenė yra scholiarizuojama taip, kad pati
imtųsi reikalauti to, kas jai siūloma. 

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=19887