Tema: Re: Linkomanija vel...
Autorius: Cube
Data: 2010-03-05 14:22:26
and wrote:
> mano nuomone, esmė yra, ne kaip surinkti įrodymus, o ar asmuo iš viso už
> tokias veikas turi/gali būti baudžiamas (BK prasme).

Cia toks labiau filosofinis klausimas - jei jau ziureti ta prasme,
reiktu pradeti dar nuo toliau. Kiekviena teises norma egzistuoja ne
siaip, kad kazka nubausti, bet gina kazkoki geri. Pavyzdziui KET
pazeidimai numatyti ne tam, kad pasipinigauti, bet, kad uztikrintu eismo
sauguma. O dabar isivaizduokim situacija - valstybe nusprendzia leisti
patiems gyventojams pastatyti po viena kelio zenkla. Na, patys gales
nuspresti eisma gatveje, kurioje gyvena - lygtai logiska. Po to
sugalvojama, kad nuo savo pastatytu zenklu ir baudas gali rinkti patys -
juk jie zenkla pastate. Dar veliau kazkas sugalvoja, o kodel cia nuo tu
zenklu pats savininkas turi baudas rinkti - juk cia toks pats
pazeidimas, kaip ir kiti, tegul valstybe renka ir zenklo savininkui
moka. O dar veliau iskeliamas klausimas, gal aplamai reiktu numatyti uz
tuos zenklus ir baudziamaja atsakomybe, nes kitaip pazeidejai issisuka.
Ir galiausiai turim situacija, kai kiekvienas tik ir stengiasi kuo
gudriau savo zenkla pastatyti ir daugiau pinigu surinkti. O kaip eismo
saugumas? - koks dar saugumas, priesingai, kuo nelogiskiau ir netikeciau
zenkla pastatysi, tuo bus daugiau pazeideju, aplamai kam ta teise skirta
ir ar ji is viso reikalinga, visi jau ir pamirse, tiesiog tokia teise
visada buvo ir viskas.

Tai va, analogiska situacija mes dabar turim su autorinem teisem. Visas
autoriniu teisiu institutas smarkiai issigime ir tapo tokiu sau
tarnaujanciu mechanizmu, beveik nebeatliekanciu pradines savo
paskirties. Todel, is tiesu, pries keliant klausima kaip bausti, pirma
reiktu paklausti ar aplamai tai yra pazeidimas. Pavyzdziui privatus
kopijavimas pagal doktrina ilga laika buvo laikomas fair use dalimi, bet
kazkas prastume pataisa - ir jau pazeidimas. Todel tokius dalykus reiktu
spresti is kitos puses - ne apibreziant autoriu teises, bet kurinio
vartotoju teises, ka as galiu daryti su turima kurinio kopija - tokiu
iniciatyvu jau yra. O tai dabartinis reglamentavimas vistiek veda prie
to pacio - dabar nepavyko, bandys veliau, tokios pataisos neprieme,
truputi performuluos, bet vistiek galiausiai gausis, kad vartotojas
jokiu teisiu neturi ir ka jis bedarytu bus pazeidimas.