Tema: Re: Teigiamos naujinos Lietuvoje
Autorius: Makauskas Vidas
Data: 2009-10-16 08:37:12
'Abc' komentaro kopija is 'politics'

Visu pirma noriu pasidziaugti tokiu teigiamu naujienu srautu is man naujo
saltinio. Kalbeti apie tai reikia, upa kelti tautai reikia, ir tai vaidina
teigiama vaidmeni ukyje (pasitaiko gi ir silpnesniu nervu zmoniu). Zinant,
kad gyvename spekuliaciju pasaulyje - teigiamos naujienos, be abejones, daro
itaka.. Ta pasaulis suprato taip pat.

Taciau be konstruktyvios kritikos neapsieisim:

>Dirbame finansų sektoriuje (is svetaines apie autorius)
Nezinau kaip Jums, bet man si fraze l daug ka pasako. Nesinori manyti, kad
gerb. valiutos isvezejai (uzsienio banku atstovai) prisidengdami geruoliu
skraiste bando publikai iteigti, kad kitokio pasirinkimo valdzia
neturi/neturejo, bet si fraze persha butent tai. Na negali suinteresuotas
asmuo sakyti pilnos tiesos.

"Makauskas Vidas" <vms@centras.lt> wrote in message
> --08 Spalio 2009--
> Visgi dėmesį norėčiau atkreipti kitur. Kaip žinia, šalims, kurios
> susiduria su >sunkmečiu, norint gerinti savo ekonomikos konkurencingumą
> galima eiti >dviem keliais t.y. gana įprastu valiutos devalvacijos keliu
> (ypač tinka, kai >nėra fiksuotas kursas) arba taip vadinamos vidinės
> devalvacijos keliu t.y. >verslui mažinant kaštus ir atlyginimus ir taip
> atpiginant šalies gaminamą >BVP. Dėl fiksuoto Lito kurso, Lietuva neturi
> pasirinkimo ir gali eiti tik >antruoju keliu.

Lietuva neturi pasirinkimo........ na kodel mes save taip nuvertiname, de
facto atsiduodame kitiems? Panagrinekim:
a) ERM II leidzia svyravimus 15% ribose.
b) Fiksuotas kursas neturi nieko bendro su ERM II. Galima perristi santyki
ir vel fiksuoti prie kokios nori valiutos (vel istoti i mechanizma, jei jau
labai norisi) arba krepselio. Euro ivedimas nera butina stojimo i ES salyga.
Zvelgiant i artima ateiti net neaisku prie ko musu valiuta fiksuoti, nes
euro ateitis panasi i dolerio - kas zino kaip atrodys sios valiutos po 2-3
metu? Dar replika del Euro ir ERM II - jeigu Sarkinas nesugebejo 0.1%
infliacijos suvaldyt ramiais pasaulio ekonomikai metais, ar mes galime juo
tiketi, kad jis su finmin gales suvaldyti visus kriterijus esant ypatingai
padeciai pasaulio kreditu rinkose? As netikiu.
c) autoriu minimas BVP atpiginimas kaip tik atitolina mus nuo euro
(Masstrichto 2b kriterijus): padidina skolos santyki su BVP net
nesiskolinant. Perrisus santyki -15% kritusios vidaus pajamos butu kazkiek
kompensuotos eksporto padidejimu ir emigrantu pinigais (BVP tiek daug
nenukentetu=artejam prie euro) + visiems kliutu po lygiai nuostolio + maziau
valiutos skandinavai veztu is salies = pinigai cirkuliacijai lieka salyje
(geresnes salygos skolinimuisi = bankai investuoja pas mus) !!
d) su kuo sutinku, tai kad geriausias pasirinkimo (perrisimo) efektas
ekonomikai jau praeityje - 2008 pabaigoje po rinkimu.

>Ir jai tai gana gerai sekasi, nes gamintojų, vartotojų ir eksportuojamų
Esant defliacijai aisku, kad kainos mazeja. Bet po defliacijos periodo
ateina infliacija, o musu atveju tai zada buti hyperinfliacija, kai kainos
kopia aukstyn, ir neregetais tempais.

> --08 Spalio 2009--
> Šiandieną paskelbti nenuviliantys užsienio prekybos duomenys. 2009 m.
>  >rugpjūčio mėn., palyginti su liepos mėn., eksportas ir importas padidėjo
>  >atitinkamai 2 ir 4,3 procento (be mineralinių produktų, eksportas
> padidėjo >2,2, o importas sumažėjo 2,1 procento).

Nesuprantama, kodel dziugaujama, kad eksportuotojai gerai dirba, kai jie
galejo dar geriau dirbti esant kad ir -15% lito kurso perrisimui? Ir tai dar
butu dave didesni postumi i pliusa prekybos balanse? Ir nebutu taip uzpjove
musu logistikos komandu Latvijoje? Produkcijos didejimas ar mazejimas 2-5% -
tai dar ne ilgalaike tendencija. Eksportas priklauso nuo isores rinku,
dauguma ju - akivaizdus bankrotai ir situacija ten be stebuklo gereti
negali. Uztenka atsiversti 2010-2011 ES valstybiu nariu isipareigojimu
''subrendimo'' terminus.

>Dar labiau džiuginantis skaičius – gerėjantis prekybos balansas, rugpjūtį

 Tai naturalu: mazeja vidine perkamoji galia= mazeja importas= keiciasi
prekybos balansas i kita puse. Kitaip ir buti negali. Taciau, kad balansa
atstatyt i pradini lygi reikia 20 metu varyti i pliusa tokiais pat tempais
(o jie nemazi), kaip kad buvo varoma i minusa. Tam reikia laiko. Kiek laiko
turi siandieninis pasaulis - atviras klausimas - bet neturi daug. Kodel? Del
brestanciu isipareigojimu. Jie nera ilgalaikiai. Visi gi matom, kad pasaulis
dabar apsikrove skolomis, tame tarpe Lietuva. Ir viskas. Ka tai reiskia?
Skolu padidejo (neregetos skolos - JK, Lietuva, JAV, Sveicarija, ir t.t.) -
o iplauku i biudzeta juk sumazejo! Ir ne tik pas mus, visur taip.
Klausimas - o kas toliau? Galbut bus tempiamos valstybes pasirinktinai. Tai
jau ir dabar matome per tariamai ''objektyvius'' S&P reitingus ir t.t. Tu,
kuriu netemps - pigiai supirks. Ar Lietuva bus tarp ju? O kodel gi ne?

> Dar geresni einamosios sąskaitos duomenys, apimantys prekybos ir >paslaugų
> balansus, pajamas iš darbo ir investicijų bei einamuosius >pervedimus
> (dažnu atveju – tai užsienio lietuvių siunčiami pinigai namo).
>  >Sausio-rugpjūčio einamosios sąskaitos perviršis buvo 145 mln. Lt,
>  >praėjusių metų to pačio laikotarpio deficitas siekė 11 mlrd. Lt.

Noreciau pasiziureti, is ko susidaro toks didelis skirtumas: -11mlrd vs
+0.1mlrd, labai idomus skaiciai

>Tai dar vienas rodiklis, demonstruojantis, kokia dinamiška ir lanksti

Teiginys visiskai demagoginis.
a) Autoriai nutyli, kad nors balanso deficitas sumazejo, bet vis dar yra
neigiamas. Ka tai reiskia? Tai, kad viskas priklauso nuo musu turimu
uzsienio valiutos atsargu ir galimybes skolintis. Faktas: jeigu issireiksti
kreditu agenturos terminais: abiems perspektyva neigiama (suprask - artejame
prie isganingo momento ateityje). Vadinasi, spaudimas islieka - autoriu
isvada klaidinanti.
b) Eksporte viskas priklauso nuo eksporto rinku. Kaip jos gyvena - mes visi
zinome, naujienas skaitome. Visose valstybese daugeja bedarbiu. Tai faktai.
c) Net jeigu ir prekybos balansas butu teigiamas: atsiverskime ir
paziurekime, kokie skolu isipareigojimai bresta Lietuvai 2010aisiais - 2011
aisiais metais. Ju - kaip niekad daug.

>Kaip rašėme anksčiau, vietoje valiutos devalvacijos, įmonės atliko „vidinę“

Visa tai su salyga, kad Latvija, Lenkija, Rusija ir Vokietija laikosi dar
pakankamai gerai.  Ju bedos dar priesakyje (Latvijos - jau labai greit): kuo
didesne valstybe, tuo ilgiau uztruks panaikinti susidariusi produkcijos
pajegumu pertekliu (darbo vietas). Manau nesuklysiu, pasakes, kad pasaulyje
veikia Kubiliaus logika: is pradziu pjauname svelniai, po to (kai jau per
velu) - harakiri. 1930uju depresija vystesi irgi ne vienus metus.

Prie to paties kazkaip prisiminiau pries pora menesiu 'The Times' idomu
straipsni apie JK skolas. Esme daugmaz tokia: jeigu tai eiline recesija, tai
darome teisingai: skolindamiesi, spausdindami ir didindami valstybines
islaidas keldami vartojima. Jeigu tai didele depresija - tai mums jau
visvien....