Tema: Re: el subjuntivo
Autorius: GK
Data: 2011-04-14 17:17:03
Neturiu laiko dabar gilintis, čia (Australijoje) jau po vidurnakčio.
Vikipedijos straipsnelis:

Nuosaka
Straipsnis iš Vikipedijos, laisvosios enciklopedijos.
Peršokti į: navigaciją, paiešką

Veiksmažodžio nuosaka - asmenuojamoji veiksmažodžio forma, nurodanti
veiksmo santykį su tikrove, nustatomą kalbančiojo asmens, ketinimus.
Daugelis kalbų turi nuosakas (angl. grammatical mood arba mode), kurios
išreiškiamos kaitant veiksmažodžių morfologines formas.
Kalbėtojas panaudodamas atitinkamą veiksmažodžio nuosaką teigia ar
neigia, kad tai tikra, nurodo, kad taip nėra, bet galėtų būti ir pan.

Paprastai kalba turi ne visas įmanomas nuosakas. Pvz., šiuolaikinė anglų
kalba turi tik tris nuosakas, kaip kad tris turi ir lietuvių kalba. Kai
kurios Uralo šeimos kalbos turi daugiau kaip dešimt nuosakų, nencų kalba
- šešiolika. Manoma, kad indoeuropiečių prokalbė turėjo keturias
nuosakas (jas turėjo konservatyvios indoeuropiečių kalbos - Avestos
iranėnų kalba, senoji graikų kalba, sanskritas).

Ne visos nuosakos yra aiškiai atskirtos viena nuo kitos. Skirtingose
kalbose skirstymas į nuosakas yra skirtingas, kartais jų skirtumai yra
gana neryškūs.
Turinys
[slėpti]

     * 1 Nuosakos lietuvių kalboje
           o 1.1 Tiesioginė nuosaka
           o 1.2 Tariamoji nuosaka
           o 1.3 Liepiamoji nuosaka
           o 1.4 Nuosakų pavaduojamas vartojimas

[taisyti] Nuosakos lietuvių kalboje

Lietuvių kalboje yra trys nuosakos - tiesioginė, tariamoji, liepiamoji.
Kartais yra išskiriama dar geidžiamoji nuosaka.
[taisyti] Tiesioginė nuosaka

Tiesioginė nuosaka konstatuoja, kad veiksmas vyksta (dainuoja), vyko
(dainavo), vykdavo (dainuodavo) ar vyks (dainuos). Išreiškiama
veiksmažodžio formomis.

Šia nuosaka galime išreikšti valią, raginimą, pageidavimą, įsakymą,
įsitikinimą, veiksmą ir pan.
[taisyti] Tariamoji nuosaka

Ji yra darinys iš bendraties. Lietuvių kalboje ji apima tai, ką kitose
kalbose žymi kelios nuosakos. Tariamosios nuosakos reikšmės:

     * Sąlyga: Kad tu pokyly būtum buvusi, tai dabar nežiovautum.
     * Tariamas lyginimas: Lengvas šlamesys pasigirsta ore, lyg vėjas
švelnia ranka brauktų per nugarą.
     * Galimybė: Ne toks aš tėvas, kad vaikas iš mano valios išeitų.
     * Abejojimas: Nejaugi būtų sužinojusios?
     * Liepimas: Žiūrėk, kad iš namų kojos nekeltum!
     * Pageidavimas: Vien tik vėtrų prašau, kad užkauktų smarkiau.

[taisyti] Liepiamoji nuosaka

Ji yra darinys iš bendraties, reiškia kalbančiojo liepimą, įsakymą,
prašymą, pageidavimą, raginimą veikti. Nėra vienaskaitos pirmojo asmens,
kadangi neprireikė turėti veiksmažodžio formą išreikšti įsakymą sau.
Trečiasis asmuo vadinamas geidžiamąja nuosaka (pvz., tebūnie [1]).
[taisyti] Nuosakų pavaduojamas vartojimas

Veiksmažodžių nuosakos gali būti vartojamos viena vietoje kitos. Toks
vartojimas daro kalbą įtaigesnę, vaizdingesnę, gyvesnę.

1. Tiesioginė nuosaka vartojama vietoje tariamosios ir liepiamosios
(reiškiamas įsakymas, liepimas).

Tegul visas pasaulis šauktų, jog jisai nebus geras pačiai, nieko
nežiūrėsiu, nieko, kad tik imtų!

Štai tau trys kuodeliai linų. Suverpsi be verpstės ir išlenksi be lankčio.

2. Tariamoji nuosaka vartojama vietoje tiesioginės, liepiamosios ir
geidžiamosios (su dalelyte kad).

Būtum brigadininkas, o samanomis kreiki.

Jurgel, tu miltų pilstyti padėtum.

Kad išeitų brolelis, išsineštų kardelį, o kad iškirstų mano vargelį iš
anytos vartelių!

3. Liepiamoji nuosaka vartojama vietoje tiesioginės, tariamosios ir kai
kalbama apie būtinus, neišvengiamus, nuo kalbančiojo valios
nepriklausomus veiksmus.

Nelįsk prie dervos – nebūsi dervotas.

Matau, kad niekis, taip bloga, kad nors bėk kur užsimerkęs…

Taigi dabar bylinėk su juom, taip ubagu tapęs.