Tema: DE PROFUNDIS„Rašymas – tai niekai. Užsidirbti pinigųiš rašymo įmanoma tik vienu būdu –vedus leidėjo dukterį.“ George Orwell. Galingoji krūvelė*
Autorius: briedis- ups
Data: 2012-02-15 21:55:07

stai is lauciaus- "V.Laučius. Lietuvos intelektualai – prieš
liberaliąją demokratiją?
 (187)
Vladimiras Laučius,
www.DELFI.lt
2012 m. vasario 15 d. 12:36

Neonacis
© Reuters/Scanpix

Vasario 16-oji ir kitos valstybės šventės Lietuvoje išjudina mintis ir
kalbas apie dvasingumą, kultūrą, istoriją, nepriklausomybę,
krikščioniškąsias vertybes, tautiškumą, bet tik ne apie valstybės
santvarką. Liberalioji demokratija mums vis dar yra it kokia svetimybė:
nei nagrinėtina, nei prasminga, nei puoselėtina. Kažkas tarp užsienio
spaudos (kam tai rūpi), Coca-Colos (visur jos pilna) ir reklamos (mažiau
tikėk).

Išvien su broliška Rusija

Sovietmečiu Vakarai buvo smerkiami kaip bedvasiai, sumaterialėję,
„supuvę“. Komunistinė propaganda priešino „dvasingą“ SSRS
gyvenimą lėkštai ir vartotojiškai buržuazinės visuomenės kultūrai.

Šiuolaikinė Rusijos propaganda taip pat yra priešiška liberaliajai
demokratijai, aiškina, kad rusams nereikia liberalizmo ir demonstruoja
„kitokį demokratijos supratimą“. Rytų dvasingumas, kaip ir
sovietmečiu, priešinamas Vakarų sumaterialėjimui. Šią giesmę traukia
ir KGB formuota posovietinė stačiatikių bažnyčia, puikiai sutarianti
su dabartiniais Kremliaus šeimininkais.

Šiandien riksmas dėl nedvasingų ir nekrikščioniškų Vakarų, kuriuos
privalo pasmerkti krikščioniška ir tautiška Lietuva, sklinda iš visų
pusių, kaip popsas prekybos centruose, kavinėse ir TV ekranuose.
Vladimiras Laučius
Kur buvusi, kur nebuvusi į šį posovietinės propagandos chorą
įsitraukia ir Lietuva. Iki įstojimo į euroatlantines organizacijas
prieš Vakarus nukreipta retorika skambėjo dar palyginti tyliai. Bet
šiandien riksmas dėl nedvasingų ir nekrikščioniškų Vakarų, kuriuos
privalo pasmerkti krikščioniška ir tautiška Lietuva, sklinda iš visų
pusių, kaip popsas prekybos centruose, kavinėse ir TV ekranuose.

Į antivakarietišką popsą įsitraukia ir radikalesni politikai, ir
politiškai pamokslaujantys Bažnyčios hierarchai. Politikus dar galima
suprasti: jie prisitaiko prie paklausos. Kai tik atsiranda kokia didesnė
kvailystė, jai tuoj kas nors imasi atstovauti: kitaip turbūt neturėtume
nei Seimo, nei partijų. Demokratija suteikia balsą visiems, įskaitant ir
tuos, kurie mielai jos atsisakytų.

Šiuo atžvilgiu stebina ne tiek politika, kiek daug rimtesnė sritis –
akademija. Būtent iš akademijos šiandien sklinda bene rafinuočiausi
pasisakymai prieš liberaliosios demokratijos principus. Vien per
pastarąsias porą savaičių viešojoje erdvėje nuskambėję
intelektualų ir jų auklėtinių pamąstymai apie liberalizmą,
dvasingumą ir krikščionybę gan pavaizdžiai atskleidžia įsigalinčią
tendenciją.

Be krikščionybės paminėjimo ES pasmerkta?

„Europa eina labai pavojingu keliu  Reikia aiškiai suprasti, kad jeigu
nėra tokio dalyko kaip krikščionybės paminėjimas, kartojamas kelias,
kuriuo ėjo sovietai – nutraukiami ryšiai su tradicija, kas realiai
reiškia, kad milžiniškas geopolitinis projektas kybo praktiškai
tuščioje istorinėje kultūrinėje erdvėje, yra gaminamas iš nieko“,
- neseniai kalbėjo autoritetingas pranešėjas solidžiame politologų
renginyje.

Išlaikant pagarbą cituotai kritinei minčiai ir jos autoriui – turbūt
mažai kas tvirtins, jog šiandienė ES nenusipelno kritikos –
atkreiptinas dėmesys į požiūrį, kuris leidžia tvirtinti, kad
politinis suvienytos Europos projektas privalo remtis religija ir ją
būtinai minėti savo steigiamuosiuose dokumentuose. Ar galime nekritiškai
remtis prielaida, skelbiančia, kad jei krikščionybė nebuvo paminėta
Lisabonos sutartyje, vadinasi, ES „nutraukė ryšius su tradicija“ ir
kybo „tuščioje istorinėje kultūrinėje erdvėje“?

Pirmas atsakymas būtų išskirtinai praktinis: kalbėti apie
krikščionybę kaip Europos politinį cementą šiais bažnyčių
tuštėjimo laikais – vadinasi, nesiskaityti su mūsų dienų tikrove.
Gyvo tikėjimo Europoje yra likę visai nedaug. Vyrauja agnostinės,
ateistinės, eklektiškos nuostatos ir kultūrinė muziejinė
krikščionybė („krikščioniškosios vertybės“), nepajėgi daryti
lemiamos įtakos net grynai dvasiniu žmogiškuoju lygiu – ką ir
kalbėti apie politinę visuomenių ir valstybių bendrystę."  sakyciau
intelektualine prasme nesazininga svelniai tariant. ir pirmas klausimas i
atsakyma butu toks- ogi ka ponas mano esant europos cementu? o gal cia ta
europa eme ir iskrito is dangaus  sivakara? na, ir visos tos
anachronistines tvirtoves- baznycios is paskos? kvaila pozicija.
konjukturine ir ne daugiau.

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=19269