Tema: VIRŠELIAI. Sakralinis menas iš Tytuvėnų
Autorius: ups!
Data: 2012-02-13 13:07:38

gera proga prisiminti LDK dirbančiųjų masonų brolijas ir jų cechus. Na
ką, tie cechai man primena dabartines monopolijas, kurias miesto valdžia
globojo ir dabar globoja (kaip Zuokas Dalkia), o kunigaikščiai
suteikinėdavo privilegijas. Nepriklausomi meistrai galėjo glaustis
asmeninėse dvarponių dirbtuvėse, kaip štai šitas Nieviadomskio
meistras. Bet ir jie privalėjo laikytis tam tikrų standartų. Nors
matome, kad monstracija gana  originali.  Laisviems auksakaliams buvo
nelengva įsiskverbti į cechą. Masonai turėjo labai daug reikalavimų.
Todėl net auksą mylintiems žydams, buvo nelengva tapt auksakaliu ceche. 
'Privalėjai būti krikščioniu. Trys Jonai buvo dirbančiųjų masonų
šventieji globėjai.(tiesą sakant, žinau tik du)  Šventų Jonų
bažnyčia Prie Vilniaus Universiteto, yra pastatyta masonų dar Jogailos
laikais. triskart degė, o  paskutinį kartą kaip reikiant  sudarkyta
lenkų, užtinkuotos freskos ir kt. Kone iki 19 a. Pamaldos šioje
bažnyčioje vyko lietuvių kalba. Lenkiškumas suaktyvėjo tik per
rusinimo laikotarpį. Rusai bruko pravoslavų religiją, visur pristatė
cerkvių, kad kraštas atrodytų provoslavišku, lietuviai  metėsi į
lenkų globojamą tuomet katalikybę. Paskutinis kunigas Jonų bažnyčioj,
aistringai sakęs pamokslus, buvo A.Lipniūnas, (jį irgi  reiktų čia
įamžinti) lietuvis, 1943 vokiečiai jį už tai išvežė Študhofo
poilsio stovyklą.. Kosciuška, Moniuška, (Sapiega) - tipiškai gudiškos
baltų pavardės... dabar įamžinotos  šioje bažnyčioje. 

  

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=19240