Tema: FOTOGRAFIJA. „Iš amžinybės pavogti gyvenimo grožį...“
Autorius: Laima Petrauskienė
Data: 2009-05-05 06:55:08

Ištrauka iš teksto, kurį parašiau vasario mėn., nepublikuotas: “Buvo
laikas, kurį, tikriausiai tiek su nostalgija, tiek su pašaipia šypsena
prisimena daugelis Lietuvos fotomeno grandų. Su pašaipėle, nes tuomet
jie tebuvo tik fotografai, o ne fotomenininkai - keistas laikas, kuomet
buvo įnirtingai ginčijamasi, ar fotografija yra menas, ar ne. Su
nostalgija, nes kaip tik tuomet jie suruošė pirmąsias savo parodas.
Parodų buvo daug, didelių ir įspūdingų. Pritrenkiančių. 
	Buvo laikas, kai bėginėdavau po visas fotoparodas, nepraleisdavau nė
vienos, jei tik tuo metu būdavau Vilniuje ar Kaune. Kas iš to laikmečio
– septintojo-aštuntojo XX a. dešimtmečių - labiausiai įsiminė?
Keista, kad labiausiai įsirėžė į atmintį visai nepritrenkianti, lyg
ir visai paprasta paroda, be jokių ypatingų efektų ar technikų
demonstravimo; paroda apie paprasčiausius žmones, dažnai vienišus ir
apleistus, apie šių žmonių buitį. Nors ne, ne visai tiksliai pasakiau
– ne tiek apie šių žmonių buitį, o daugiau apie jų būtį. Tai buvo
brolių Černiauskų paroda. Parodoje už širdies griebė daug kas, bet
labiausiai - į kiekvieną fotografiją prasismelkiantis jausmas, kad tai,
ką matai - tuoj tuoj išnyks. Greit išeis iš šio pasaulio tie suvargę,
palinkę žmonės, niekada nebepamatysi tokio kilimėlio, kabančio virš
lovos ar virš sofos; kilimėlio tokio panašaus, koks kadaise,
vaikystėje, kabėjo ir virš tavo lovos ir kurį, atrodo, jau seniai buvai
užmiršęs.
Be viso to, suradau šioje parodoje kai ką labai asmeniško, liečiančio
mane, ir, atrodo skirtą tik man. Senas duris. Senas duris su palinkusia,
skarele apsigobusia senute, stovinčia prie jų. (...). Duris, pro kurias
begalinę daugybę kartų buvo įeita ir išeita, rakinta ir užrakinta,
laukta ir tikėtasi, žiūrėta ir nustebta. Sėdėta ant jų slenksčio ir
svajota. Durys, prie kurių aš užaugau. (...).
Keista, pamaniau tuomet vaikštinėdama po Černiauskų parodą, visuomet
galvojau, kad mūsų durys yra tokios vienintelės, nestandartinės. Juk
dvarininkų namai buvo projektuojami individualiai. Kiek keliavau po
Lietuvą, o keliavau tikrai daug, ir pėsčiomis ir važiuota, ir po
miestelius, ir po dvarvietes, ir po kaimelius, niekur lygiai tokių pačių
nebuvau mačiusi. O Černiauskai pamatė ir nufotografavo. Ir pastatė
senutę prie durų labai panašiai, kaip aš buvau liepusi stovėti savo
Mamai, kai ją fotografavau prie tokių pačių durų. Tik, skirtingai nuo
Černiauskų senolės, mano Mama tuomet buvo dar šiek tiek mažiau
sulinkusi ir be skarelės. Ir mūsų senųjų durų stiklai man
fotografuojant dar visi vietoje. O Černiauskų senutės durys jau su
keletu pusiau ištrupėjusių stiklų. Skylės rūpestingai užkištos
kartonu. Nevalingai ir ilgam tos išdaužtos durys įsirėžė į mano
atmintį. (...).
	Atsitiktinai, ar neatsitiktinai, mistiškai, ar ne, pasaulyje kai kas
paslaptingai sutampa – laike ar erdvėje, įvykiuose ar vaizduose. Po
daugelio metų, kai Mamos jau nebebus, mūsų durų stiklus išdauš vagys.
Stiklai išduš lygiai tose pačiose vietose, kaip Černiauskų
fotografijoje. Atvažiuos man padėti giminaitis ir užkiš išdaužtas
vietas kartonu – vėl lygiai taip pat, kaip Černiauskų fotografijoje.
Stiklinti jau nebėra prasmės, senųjų durų raktai greitai bus visam
laikui atiduoti svetimiems. Aš žiūrėsiu į jo darbą ir su nuostaba
lyginsiu tą atmintyje išlikusį vaizdą su esamu.“	


-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=14683