Kadangi nuslinko toli diskusija sukuriu naują temą
Kažkaip likau nesupratęs, kuo baigėsi diskusija dėl daiktų kokybės termino
pratęsimo. Mano išsilavinimas techninis, ne juridinis, tai kur būsiu
neteisus, prašau visus, visų pirma gerb. Liną, juridiškai argumentuotai, be
vartotojo emocijų mane pataisyti.
Pirma konkreti situacija, ir aš hipotetiškai esu teisėjas.
Pirkėjo ieškinys Pardavėjui, remiantis CK 6.335.6, pratęsti daikto
komplektuojamajai detalei, pakeistai garantiniame servise nauja, kokybės
terminą du metus.
Pardavėjo argumentai ieškiniui atmesti-remiantis tuo pačiu CK 6.335.6:
,,Kai pardavėjas PAKEIČIA daiktą ar jo komplektuojamąją detalę, tai NAUJAM
daiktui ar NAUJAI komplektuojamajai detalei taikomas toks pat kokybės
garantijos terminas, koks buvo nustatytas ir pateiktam daiktui ar jo
komplektuojamajai detalei, jeigu sutartis nenumato ko kita.“
Jis motyvuoja, jog nedavė į rankas naujos detalės klientui pasikeisti,
išsiuntė daiktą į garantinį servisą. Garantiniame servise daiktą
suremontavo ir užrašė, jog PAKEISTA detalė. Kad nauja, neparašyta.
Garantinis servisas motyvuoja tuo, jog nėra prievolės remontuojant daiktą,
keisti naujas detales, o tik prievolė suremontuoti daiktą. Detalės,
garantinių servisų gaunamos pakeitimui iš gamintojo, neatsižvelgiant į
pagaminimo datą ir tai, jog jos tos pačios kokybės ir pagamintos taip pat,
kaip ir visos, negali būti traktuojamos kaip naujos, nes jos neskirtos
pardavimui kaip naujos detalės su visom iš to išplaukiančiom pasekmėm, bet
įvardijamos ,,Spare parts“, lietuviškai ,,Atsarginės dalys“ ir skirtos
daikto remontui garantiniu laikotarpiu konkrečiame servise.
Dabar kaip teisėjas susimąstau, ką įstatymų leidėjas norėjo pasakyti CK
6.335.6. Jeigu būtų norėjęs pasakyti, jog visos pakeistos detalės
traktuojamos kaip naujos, tai ir būtų parašęs ,,pakeistai“. Jei parašė ,,
naujai“, tai matyt tą ir turėjo omenyje.
Pagaliau turėtų būti ir protingumo kriterijus, kad pakeista detalė neįgytų
amžiną garantiją (Baigiantis garantijos terminui, pirkėjas ją sugadina ir
vėl įgyja dviejų metų garantiją, nes daugeliu atveju, nuo ko sugedo detalė,
įrodyti neįmanoma, nėra net tokių laboratorijų netik Lietuvoje, bet ir
Europoje).
Pirkėjo ieškinį atmetu. Tegul duoda apeliaciją ir įrodo, jog pakeista
detalė nauja.
Kiek žinau, šitokia traktuotė ne tik Lietuvoje įsikūrusių įvairių
gamintojų garantinių servisų, visos ES nežinau, bet bent Lenkijoje ir
Čekijoje, kiek teko susidurti.
Ką gali pasiekti Pirkėjas, tai visam daiktui pratęsti garantiją laiko
tarpui, kol buvo servise, ką irgi reikia išsireikalauti.
Dabar prašau gerb. Liną pabūti apeliacinio teismo teisėju ir peržiūrėti
mano sprendimą, nesvarbu, kaip traktuoja valdiškos institucijos, visi žinom,
jog ten irgi visokių žmonių sėdi.
Antra situacija, man visai nebeaiški. Neradau, kur tai galėtų būti
teisiškai apibrėžta Lietuvos norminiuose aktuose, gal tik Eu? Kiek teko
susidurti, gamintojai pradėjo teikti ribotas dviejų metų garantijas. Tai
reiškia sugedus daiktui per pirmus šešis mėnesius po pardavimo gamintojas,
norėdamas atsikratyti garantinių įsipareigojimų, turėtų įrodyti, jog daiktas
parduodant neturėjo trūkumų ir pirkėjas gali pasinaudoti Lietuvos ūkio
ministro patvirtintų daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklių 4 punktu.
Jei daiktas sugedo po šešių mėnesių, tai gamintojas traktuoja, jog daiktas
parduodant neturėjo trūkumų ir pirkėjas, norėdamas pasinaudoti daiktų
grąžinimo ir keitimo taisyklių 4 punktu turėtų pats įrodyti, jog buvo
kitaip, kas dažniausiai neįmanoma sudėtingesniems gaminiams, pvz.
elektronikai ir tik nuo gamintojo garantinio serviso malonės priklauso, ar
daiktas bus dykai remontuojamas likusius pusantrų metų.
Laukiu gerb. Žinovų pasisakymų ir šiuo klausimu