Tema: Re: Vaikai virtuveje
Autorius: Dautarte
Data: 2014-02-04 20:17:00
Perskaicius pirma posta, pagalvojau, kad kalba eina apie 2-3 m. vaika... bet
7 metai... hmmm...
Manau, kad cia didesne problema, ne kaip pradeti mokyti vaika, o kaip
paaiskinti zmonai, mociutems ir t.t, kad vaikas jau yra didelis i protingas
;) 7 metu mergaite jau nera maza ir puikiai supranta, kad pvz. vanduo gali
buti karstas, o peilis astrus... Juk be problemu supranta, kai jai sakoma,
kad arbata ar sriuba yra karsta ;)

Nepamenu, kada tiksliai prasidejo mano ar mano brolio savarankiskumas
virtuveje, bet pakankamai anksti.
Aiskiai prisimenu (ir ne tik as :)), kad budama 8-niu metu be jokios
suaugusiuju prieziuros kepiau pyragaicius ir vaisinau draugus kieme :)
Tokius a la morenginius pagal savo pacios recepta (plaktas baltymas meniskai
uzteptas ant sausainiu a la "Gaidelis" ir iskeptas :))) Bet tai nebuvo pirma
patirtis, tik anksciau tevai neleisdavo savarankiskai naudotis virykle, nes
sename bute ji buvo dujine, bet persikrauscius i nauja buta, kur buvo tik
elektra, nebuvo jokiu apribojimu. Tevai is karto paaiskino, kaip kas veikia,
kas nesaugu, ko nedaryti ir t.t., kad pvz. grizusi is mokyklos mokeciau
pasildyti pietus. Pyragaicius pati sugalvojau, noredama nustebinti tevus :)
Arbata mokejau padaryti ir anksciau, tik vandeni uzvirdavau ne ant virykles,
o tokiame elektriniame 300 ml talpos virduliuke (buvo tokie kelioniniai
oranziniai :))
Jei gerai pamenu, tai mokykloje sriubas pradejome virti kazkur 5-toje
klaseje t. y. kai man buvo 10-11 metu. Ir tai jau buvo pilnas procesas su
pjaustymu, keptuvemis, puodais ir t. t.

Mano ir mano brolio atveju kazkaip nebuvo problemu del saugumo ne tik
virtuveje, bet ir sode, kaime, garaze ir t.t. Kazkaip visa vaikyste aplink
buvo labai daug pavojingu daiktu, kuriais laisvai, be jokiu problemu
naudojomes. Pagal dabartinius standartus ir supratima visi vaikai is musu
seimos jau seniai turetu buti be ranku, koju, akiu ir pan. ;), o ne gyvi ir
sveiki ;D
Zinoma, uz viska turime dekoti tevams, kurie nedrausdavo, o aiskindavo, kaip
kas veikia ir kaip tuo reikia naudotis, ko nedaryti, kaip laikyti ir pan.
Todel tikrai pavojingu irengimu (pvz. el. pjuklu ir pan. daiktu, su paprastu
pjuklu problemu nebuvo :)) patys nelieteme, nes zinojome, kad tevais galima
pasitiketi ir jie nedraudzia vien tik del principo ar todel, kad mano, jog
mes dar mazi, bet sako protingai. Nezinau, ar suprantamai perduodu minti,
bet tevams kazkaip pavyko rasti ta auksini viduri - jie nedraude, bet
aiskino, rode, visada leisdavo pabandyti. Cia svarbu kantrybe ir
padrasinimas. Aisku, kad vaikas  ir prisiukslina, ir kreivai padaro, ir
daugiau laiko reikia... Vistiek reikia pagirti, apsidziaugti arba ramiai
paaiskinti, kodel kazkas neiseina. Be to, virtuves sutvarkymas nera joks
atskiras procesas, kuriame galima nedalyvauti - tai yra normalus maisto
gaminimo etapas. Kartu gaminame, o po to kartu tvarkome virtuve.

Aisku, kad daug priklauso nuo vaiko. Bet, mano manymu, 7 metu vaikas jau
seniai nera mazas ir gali buti atsakingas uz savo veiksmus, tik jam reikia
leisti, kazka daryti. Kitaip jis ir po 20 metu bus "vaikas".
Kaip pavyzdi, galiu pasakyti, kad brolio 1,5 m. dukrele labai domisi tuo, ka
daro mama, tetis ar mociute virtuveje. Atnesa kedute, atsistoja salia ir
"padeda" :) Jai pvz. leidzia pabandyti kazka supjaustyti plastikiniu
vienkartiniu peiliu, kazka pamaisyti saukstu, padeti agurka ant smustinio ir
pan. nesudetingus darbus, kuriuos ji gales padaryti. Namus ji irgi tvarko su
mama - turi savo maza sluoste ir kartu sluosto dulkes, paspaudzia dulkiu
siurblio mygtuka, kai reikia, nunesa skalbinius i vonia, zino, kur yra
siuksliadeze ir pan. :) (apie ta pati rase Alora) Tikiuosi, kad jai tai taps
iprociu ir veliau ji tai darys automatiskai - tai ateityje labai palengvina
ir supaprastina gyvenima :)

Man atrodo, kad taip auklejant vaika, vaikas yra daug saugesnis, negu
tuomet, kai tevai draudzia kazka daryti, nes "tu dar mazas". Kai kazka
draudzia, tai tas kazkas nepaprastai traukia, bet vaikas nieko nezino apie
sauguma ir butent tai yra pavojinga, o ne pats daiktas/procesas. Plus vaiko
galvoje yra isitikinimas "as jau didelis, o jie nesupranta". Kai tevai
leidzia vaikui dalyvauti skirtinguose procesuose, jam nereikia savarankiskai
irodyneti, kad jis kazka moka - jis zino, kad tevai zino ir mate, jog jis
moka :) Be to, tokiais atvejais yra stiprinamas tevu autoritetas, vaikas
ismoksta buti paklusnus ir pan.
Svarbu, kad tevai ziuretu i vaika, kaip i protinga zmogu, ir nekartotu senos
kvailystes a la "vaikas nieko nesupranta", bet veiktu pagal "ko Jonukas
neismoko, to ir Jonas nemokes" ;)

Aisku dabar vaikai yra daug "vaikiskesni", nesavarankiski ir ne tokie
atsakingi, negu mes buvome pries 20-30 metu. Bet tai nera ju kalte, o
suaugusiuju, kurie "draudzia" jiems augti...

ig, as siulyciau is vienos puses kuo greiciau pradeti labai rimtai "dirbti"
su zmona... o is kitos pritaikyti virtuve mergaitei. Jei iki siol jai
neleisdavo nieko daryti, tai ji greiciausiai nedaug temoka, bet uztenka
pritaikyti virtuve, paaiskinti, kas saugu, o kas ne, ir viskas bus gerai.
Reikia parodyti, kaip laikyti peili arba kiek reikia ipilti vandens i
virduli, kad nereikia pilti daug (nesaugu, taupome energija ir pan.). Ir is
karto pasiruosti patiems ir ja paruosti tam,  kad ji butinai isipjaus ;)
Paaiskinti, kad tai normalu ir taip gali buti tik tuomet, jei ji bus neatidi
ir darys ne taip, kaip reikia, bei papasakoti, ka tuomet reikia daryti
(galima tai net suvaidinti kelis kartus), kad isipjovus, ji nepultu i panika
ir nebijotu :) Viena karta isipjovus, po to jau pati ziures, kad
nepasikartotu :)

Linkiu daug drasos ir daug daugiau kantrybes visiems tevams :)