Tema: Re: Plauna pinigus ar kaip suprast?
Autorius: RaR
Data: 2010-11-06 22:55:51

Jo jo, su robotais lengviau, jie vykdo programas ir nereiškia savo nuomonės.
Pabandyk paekstrapoliuoti 6-10 mlrd. visuomenę, kurios didžioji dalis yra
bedarbiai. Manai visi staiga taps Mone ir Mocartais? Pasižiūrėk, kur pirma
robotai pritaikomi - karinėje pramonėje. Nė pas vieną robotuką nenumatyta
abejonės funkcija - jis gaiduką nuspaudžia arba ne.

Nepaisant kažkokių moralinių sentimentų, robotizacija plėsis ir ekonomikoje,
ir buityje. Tam tikrais robotais galiu laikyti tokius prietaisus kaip
skalbimo mašinos, ir man jie visai patinka.

> Ko reikia - didesnio darbo našumo ar maisto ir aprangos? Su maistu ir
> apranga viskas aišku.

Ar tikrai aišku su maistu ir apranga? Ar apsiėdę 150 kg drimbos reikalingi
patys sau ir visuomei? Ar reikia, kaip tipiškam vakariečiui, per metus
įsigyti ~40 vnt. naujų drabužių, ir tipinės moters garderobe 85% drabužių
nebeužsivelkami antrą kartą, nes gabaritai nebetinka, mada praėjo?

Rašydamas apie maistą ir aprangą aš iš esmės turėjau daugiau bazinius
poreikius. Aišku, didelė dalis ir to ir ano šiuo metu patenka į žaidimų ir
pramogų kategoriją. Bet prieštaraudamas didesniam valstybės vykdomam lėšų
perskirstymui arba darbo laiko ribojimui ir tuo pačiu intensyvėjančiai
žaislų ir pramogų gamybai, tu prieštarauji ir lėšų arba darbo (antruoju
atveju) perskirstymui-pasiskirstymui. O jis kylant darbo našumui turi vis
didėti.

Darbo našumas yra žmogaus tvarinys, o jūs jį prilyginate gamtos dėsniui,
kuris esą gyvavo visada ir gyvuos visada. Juokas ne kitaip. Dėsnis, kuris
ilgalaikiai save įrodė yra visos sistemos, biosferos, balansas, o ne atskiro
nario arba narių grupės efektyvumas.
O esminis klausimas yra kas užims mūsų vietą, ir turiu omenyje, ne kaip
individų, o kaip rūšies.

Kadangi tas našumas vis didėja ir nematau kaip jį galima būtų sustabdyti
(pasauliniu mastu), šiuo metu tai yra dėsnis. Keista, kad tu galvoji, jog
žmogaus veikla nepavaldi dėsniams. O kas kažkada užims mūsų rūšies vietą
(jei tai atsitiks) - man ne esminis klausimas, o toks greičiau prie butelio
esant atitinkamai nuotaikai.

O tavo įvardinta apokalipsė jau vyksta  bent ~10-20 k-metų. Tik niekas jos
nemato - labai lėtai vyksta; vanduo kaista puode lėtai.

Na, jeigu tai yra apokalipsė, neprieštaraučiau, kad ji vyktų dar bent kokius
keletą mlrd. metų.

> Na iš esmės taip - jeigu tu tik dėl moralinių paskatų apribosi savo
> išteklių
> vartojimą, jų daugiau suvartos kažkas kitas.

Ar tikrai? Nes esmė, ką tu laikai ištekliu. Aš ištekliu laikau pačią
sistemą, biosferą ir visus natūralius išteklius, kaip vieną, nedalomą
vienetą. Tą gali suvokti tik žmogus, pakilęs į pakankamai aukštą orbitą ir
pasižiūrėjęs iš ten (arba bent jau suvokęs vienos ar kitos nuotraukos
reikšmę).

Kol kas suvaryti galime arba 0 planetos arba 1 planetą. Atsarginių variantų
nėra.

Ir reikia suprasti, kad tai ką turime, yra kaip lėktuvas - sistema su
keliais milijonais detalių ir labai sudėtingais tarpusavio ryšiais,
įskaitant ir pilotus, dispečerius, remontininkus, reguliavimo institucijas.
Kol yra pažeidžiama viena arba kelios grandys, lėktuvai nekrenta, nebent tai
itin bjaurus atsitiktinumas (~= kosminė apokalipsė), bet kada sistemingai
sistema lamdoma per visus galus, anksčiau ar vėliau lėktuvai pradeda kristi.
Abejoji - pasižiūrėk elementariai AirCrash investigation arba pan.

Tai gal tiesiog sprendžiame iškylančias problemas ir nežiūrime į žmoniją
tūkstančių metų perspektyvomis ar iš tos pakankamai aukštos orbitos? Jau
rašiau, kad XIX a. pabaigoje apklausus šviesiausius pasaulio protus su
kokiais svarbiausiais iššūkiais žmonija susidurs kito šimtmečio pabaigoje,
viena iš pagrindinių prognozuojamų problemų buvo stūksantys arklių mėšlo
kalnai dėl labai išsivysčiusio transporto. Visos kitos įvardintos problemos
po šimtmečio pasirodė tokios pat neaktualios. Gebėjimas spręsti pastoviai
iškylančias problemas ir yra žmogaus, kaip rūšies savybė. Be to mokslo ir
technikos pažanga yra nenuspėjama, kaip ir daugelis dalykų bent kiek
ilgesniame laikotarpyje.

> Apie šitą jau samprotavau
> diskutuodamas apie gyvąją gamtą apskritai. Geriausiai išteklius tausoja
> kylanti jų kaina, prie ko neblogai gali prisidėti ir vyriausybės.
> Materialiniai argumentai visada veikia efektyviau ir žymiai didesnę žmonių
> masę nei moraliniai.

Aha, o kai išteklio nelieka, kas tada reguliuoja? Kokio švaraus geriamo
vandens, kaip pvz. Kulkosvaidžiai?

Apie tokius loginius absurdus kaip nesančio ištekliaus vartojimo
reguliavimas aš nediskutuosiu. Rašiau apie esančių išteklių vartojimą.

> Vienam "ekologiniam" laikraštuke perskaičiau, kad kai kurie fanatiški
> gamtos
> tausotojai prieina iki tokio absurdo, kad atsisako turėti vaikų vardan
> gamtos išteklių išsaugojimo.

Absurdas yra ne toks pasirinkimas. Absurdas yra tas, kad žmonės nebemato
kitų išeičių. O jos yra, bet ji reikalauja visų pirma proto, o tada valios,
ir dargi globaliais mąsteliais.

Jei žmonės nebemato išeičių, tegul nesidaugina. Tiesa sakant, jie galėtų
tiesiog iš karto susinaikinti, tada dar daugiau išteklių sutaupytų.
Dauginasi tie, kurie mato išeitis. Tad jei kažkurie žmonės prieina savo
mąstymo aklavietę, nereiškia, kad ją priėjo visa žmonių rūšis.

> Bet gamta greitai atsijoja tokius absurdo tašką
> priėjusius genų rinkinius, ir jau kitoje kartoje lieka tik norinčiųjų
> daugintis palikuonys.

Esmė ne ką gamta atsijoja. Nes ji gali atsijoti ne tik individus, bet ir
visą rūšį, ir kas bjauriausia - ir ištisus domenus, karalystes. Esmė - o ką
tie žmonės pasako kitiems, ir ar jų elgesys verčia kitus susimąstyti?
Altruistiškas elgesys bemaž visada yra sub-optimalus individui, bet
naudingas grupei. Būtent todėl natūrali antranka šito būdo bruožo neišrovė.

Keista, kad pačiam pačio paminėtas pavyzdys atrodo kaip išjuoktinas
idiotiškas elgesys, o ne kaip įdomus artefaktas, prie kurio šaknų jūs
nenorite kapstytis, nes viską nurašote ant "kreivas genų rinkinys,
psichiškai nesveiki, gamta nurašys". Ir kadangi toks elgesys, bent jau mums
žinomoje istorijoje, sutinkamas pirmą kartą, jums, kaip pakankmai
išsilavinusiam ir apsiskaičiusiam žmogui visų pirma turėtų rūpėti, kokios to
tikrosios priežastys, o ne vertinti iš savo asmeninių pozicijų.

Taip taip, ignorance is a bliss, bet ar mes vis dar galime įpirkti šitą
prabangą - abuojiškumą viskam, apart savo genų ir ego?

Čia galima samprotauti apie įvairiausias moralines kategorijas,
absurdiškumus, asmenines pozicijas ir t.t. Bet gamta veikia savo paprastais
dėsniais, nepriklausomai nuo mūsų vertinimo. Išlieka tos rūšys ir tų rūšių
genų rinkiniai, kurie sugeba susirasti ar atsikovoti sau išteklių ir
pasidauginti. Kitus atranka atsijoja. Todėl gyvybė ir yra tokia invazyvi.
Apie altruizmą, ir kaip jis padeda palaikyti labai giminingą ar net tą patį
genų rinkinį jau samprotavau anksčiau, jei prisireiks, dar pasamprotausiu.

Bet aišku, besidauginantieji neturėtų pašiepti, o padėkoti nesidauginantiems
už didesnės erdvės atlaisvinimą.