Tema: POKALBIAI. Intelektualų vaidmuo atkuriant Lietuvos valstybę
Autorius: strategija Nr 2
Data: 2012-03-14 14:03:28

Strategija nr. 2: „Partizanai buvo ksenofobai.“ Vienas (toli gražu ne
vienintelis) iš šios strategijos kūrėjų istorikas Valdemaras Klumbys
teigia: „Lietuvos rezistencijoje buvo ksenofobijos – daug kas kovą
prieš okupantus tapatino su kova prieš rusus, tačiau partizanų vadai
bandė išsivaduoti iš šio įvaizdžio.“11 Ši strategija taip
sparčiai populiarėja tarp jaunosios lietuvių inteligentijos kartos, kad
esu tikra: būtent partizano kaip ksenofobo įvaizdis netrukus pakeis kitus
primestus įvaizdžius: partizanas/fašistas, partizanas/žydšaudys,
partizanas/radikalas, partizanas/civilių priešas, partizanas kaip asmuo,
„netoleruojantis“ kitų „ideologijų“ ir t. t. Vertėtų tarti
porą žodžių ir apie šios strategijos absurdiškumą.

Pirma, tarptautinė teisė agresiją apibrėžia kaip tam tikrus
neteisėtus karinius vienos valstybės veiksmus prieš kitą, o valstybė
yra suvokiama pirmiausia kaip bendruomenė, turinti tam tikrus savivaldos
ir savikontrolės mechanizmus tam tikroje teritorijoje. Tokio valstybės
supratimo, nepaisant kai kurių subtilių skirtumų, laikėsi tiek XIX a.
modernios tarptautinės teisės pradininkai, tokie kaip Williamas Edwardas
Hallas, tiek Charlesas Cheney’s Hyde’as, kuriuo didžiąja dalimi
rėmėsi Niurnbergo tribunolas, tiek kiti iškilūs XX a. tarptautinės
teisės autoritetai, tokie kaip Georgas Schwarzenbergeris, Hansas Kelsenas,
Herschas Lauterpachtas ir kiti. Taigi, mąstant tarptautinės teisės
kategorijomis, „rusai“ ir „Lietuvos okupantai“ buvo tas pats
juridinis asmuo. Okupacinė kariuomenė yra ne šiaip koks ginkluotas
vienetas – ji reprezentuoja valstybę, kuri sankcionavo okupaciją ir
kurios mokesčių mokėtojai tą kariuomenę išlaiko. Būtent todėl už
okupacijos ar intervencijos padarytą žalą paprastai privalo atlyginti ne
kariuomenė, vykdžiusi okupaciją, o visa bendruomenė, jeigu neteisėtus
karinius veiksmus sankcionavo jos valdžia. Nacizmo laikotarpiu asmenis,
kuriuos šiandien vadiname „naciais“ arba „fašistais“, buvo
įprasta vadinti „vokiečiais“, nes tada „nacistinė Vokietija“ ir
„Vokietija“ buvo tas pats tarptautinės teisės subjektas. Todėl
niekas neima pliaukšti, esą tie, kurie 1939–1945 m. juto priešiškumą
vokiečiams, buvo ksenofobai.  Šiandien yra politiškai korektiškiau
apibūdinti to meto Vokietiją kaip „nacistinę Vokietiją“, nes
atsirado laiko distancija ir pasikeitė šalies valdžios struktūra. Taigi
ir lietuvių kovą su okupantais laikotarpiu po 1941 m. suvokti kaip kovą
su rusais buvo visiškai korektiška.

Antra, net jeigu „istrebitelių“ smurto laikais priešiškumas
„rusams“ būtų kuo nors skyręsis nuo priešiškumo okupantams, vis
tiek reikėtų pirmiausia pagrįsti, kodėl toks priešiškumas
priskiriamas ksenofobijai. Ksenofobija, ypač jeigu ją lydi raginimai
smurtauti prieš kitataučius, yra nusikalstama veikla, vadinasi, jai
taikoma ir bendra teisinė nusikaltimo struktūra. Dauguma vakarietiškų
jurisdikcijų nusikaltimą skaido į dvi dalis – tai neleistinas veiksmas
(actus reus) ir tam tikra dvasinė kaltė (mens rea). Būtent jos
įtraukimas į nusikaltimo genezę buvo esminis moderniajai jurisdikcijai.
Dvasinė kaltė susijusi su daugybe dalykų, tarp kurių svarbų vaidmenį
vaidina ir galimybė veikti laisva valia, priklausanti nuo to, kiek ir
kokių veikimo alternatyvų esama. Būtent auka delikto metu tokios
galimybės beveik niekada neturi. Daugelis išprievartautų moterų jaučia
priešiškumą visai vyrų giminei, bet nė viena iš jų dėl to dar
nebuvo apkaltinta seksizmu. Kadangi partizanų priešiškumas rusams
reiškėsi tarptautinio delikto (okupacijos) metu, jis negali būti
interpretuojamas kaip ksenofobija.

-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=19397