Tema: PROZA. Važiuojam atgailos
Autorius: ergon
Data: 2009-03-11 16:44:01

Tačiau tai buvo ne šiaip disputas, kylantis iš stokos žiniose, bet
priešingai, iš stokos realiuose darbuose, kas ir sukėlė atėniečio
kreipimąsi į nekalbius ir nenuilstančius spartiečius ir jų dorėninę
harmoniją. Tokiu linksmu ir ironišku būdu, Sokratas išranda posakį,
kurį Laches, ganėtinai pagal spartietišką idealą, pacitavo. Laches
reiškia savo spartietiškąjį principą nuoširdžiai (188 c-e).
Paskutinė kalbėjimo ir ginčijimosi stadija, kuri sužavėjo energingą
ir oratoriškai gabų Atėnų jaunimą penktojo šimtmečio pradžioje
p.Kr. atrodė siekianti tiksliai tos dorėninės žodžių ir darbų
harmonijos.
	Kai naujos kartos studentai įsitraukia į pokalbį su Sokratu ir
leidžiasi egzaminuojami, jie iš pradžių pilni aiškiai apibrėžtų
naujų atsakymų į klausimus, kas drąsa, teisingumas, saikingumas
(sophrosyne), ir pamaldumas (eusebeia) yra. Bet kai jų pretenzija į
žinojimą sugriaunama, naujųjų žinių advokatai yra paneigti ne tiktai
žodžių mūšyje, bet ir darbuose, jų deramame egzistavime. Jų
numanytos, tačiau galų gale nenaudingos žinios, stokoja ergon svorio.
Taip galima prieit išvados, kad Platono išradingai pramanytuose
dialoguose geras ir, iš tikrųjų, sokratiškas atsakymas, kuriuo kažkas
atsako Sokratui, vis dėlto yra pastarojo iššauktas labiausiai
abejotinomis sofistinės dialektikos priemonėmis, pavyzdžiui,
Charmides‘e, kur pats Kritas aukština Sokrato savižinias kaip atsaką
į iškeltą klausimą. Žinoma, tuo laiku kiekvienam skaitytojui Atikoje
Kritas buvo žinomas kaip vienas iš Trisdešimt Tironų, kurie karo
pabaigoje suformavo vyriausybę ir kurio despotiškas valdymas leido
ankstyvesnius laikus matyti idiliškai, Platonui, pavyzdžiui. Tai, kad
pats Kritas gina saikingumą ir savižinias, aiškiai parodo, koks nuožmus
konfliktas buvo tarp logos ir ergon Platono Atėnuose. Tiesą pasakius,
šis konfliktas nėra vienintelė tų laikų Atėnų charakteristika. Tai
gyvuoja visame filosofiniame žinojime. Nėra taip, kad tik tam tikrą
Atėnų istorijos valandą sofizmo šešėlis lydėtų filosofiją, taip
yra visada.
	Čia, man rodos, slypi svarbiausias dalykas, kad platoniškasis dialogas,
priešingai nei kiekvienas kitas filosofinis tekstas mūsų tradicijoje,
atitinka ir visad atitiks dabartį. Mes turime atsiminti, kaip Platonas
buvo atvestas į šitų rašytinių diskusijų meną. Savo Septintajame
Laiške pats Platonas prisipažįsta, koks lemtingas jam tapo susidūrimas
su Sokratu ir ką reiškė jam tai, kad šis vyras, kurį jis taip giliai
gerbė ir sekė jo pavyzdžiu, buvo nuteistas mirties bausme už jaunimo
tvirkinimą tuo metu madingais sofistikos menais. Platono didieji raštai
yra jų visa apimtimi skirti parodyti, kad Sokratas, kuris turėjo išgerti
puodelį nuodų, nebuvo joks sofistas. Bet Platonas taipogi siekia
išaiškinti, vis dėlto kodėl Sokratas, dėl jo savotiško dialektikos
meno, t.y., asmens klaidinimo protingoje diskusijoje, prireikus atrodytų
kaip sofistas Atikiniam teismui, išprovokuotam, lyg tai būtų viena tų
paskutiniųjų madingųjų praktikų. Būtent jo sava patirtis su šiuo
vyru ir pastarojo likimu įkvėpė Platono gyvenimo darbą ir jo rašymą.
Sokrate jis gyvai pamatė, kaip žmogus gali tvirtai laikytis to, kuo jis
tikėjo esant teisinga - tiksliai, besąlygiškai, ir pasitikėdamas savo
jėgomis nepriklausomai nuo visų išorinių įtakų.


-- 
Komentuoju straipsnį http://www.culture.lt/lmenas/?st_id=14141