Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-05-22 23:25:08
> Klausiu Rar, dėl Tomo minties "Belieka tik pakartoti - CB nustato pinigų
> kainą, t.y. palūkanų normą, ...", aš manau, CB nenustato ("neužrašo ant
> sienos") palūkanų normos, jis tik nurodo vektoriu, pvz 0.25 , ir
> aktyviai juda link to naudodamas savo įrankius (perka obligacijas ir
> t.t.). Ar visgi yra taip kaip Tomas sako - CB vadovas per ketvirtinį
> susrinkimą užrašo ant sienos 0.25, o sekančią dieną, pinigų kiekis
> rinkoje susireguliuoja pats?

Be abejo, yra taip, kaip tu ir manai - CB nustato tikslą, ir tada
naudoja savo priemones šiam tikslui pasiekti. Pagrindinės priemonės trys:

1. Pati svarbiausia - atviros rinkos operacijos, t.y. pagrinde
vertybinių popierių (daugiausiai obligacijų), kartais kitų valiutų,
tauriųjų metalų pirkimas-pardavimas rinkoje. Taip didinamas ar mažinamas
savo leidžiamų pinigų kiekis rinkoje, o paskui pakitusią jų pasiūlą
kinta ir jų kaina (palūkanos). Beje, šį pagrindinį mechanizmą Tomas
kažkodėl neigia, tvirtindamas kad CB nekeičia pinigų kiekio rinkoje ir
jokio rezervo tam daryti neturi.

2. Privalomųjų atidėjimų procentas komerciniams bankams. Kuo jis
didesnis, tuo daugiau tikrųjų pinigų pinigų (CB sąskaitoje ar grynųjų)
reikia komerciniams bankams tai pačiai išdalintai paskolų sumai. Taip
didinama pinigų paklausa ir tuo pačiu jų kaina.

3. Centrinio banko nustatoma "discount rate" - palūkanos, kurias CB ima
už trumpalaikes paskolas komerciniams bankams, kurias jie ima tada, kai
trūksta pinigų atitikti nustatytą atidėjimų normą, "nesueina galai".
Šios palūkanos visada didesnės nei tarpbankinėje rinkoje, bet kuo tas
skirtumas didesnis, tuo labiau komerciniai bankai stengsis skolintis
tarpbankinėje biržoje.

Verta pastebėti, kad ta siekiama palūkanų norma - tai palūkanos, kurias
komerciniai bankai ima vienas iš kito už trumpalaikes paskolas, t.y.
skolina perteklinius rezervus (tikruosius pinigus) bankui, kuriam jų
trūksta tam, kad atitiktų CB nustatytus reikalavimus. Čia Tomas kaip
apie palūkanų normą samprotavo apie CB mokamas palūkanas už jame
laikomus rezervus (tikruosius pinigus), bet nustatytą kiekį rezervų
komerciniai bankai vis tiek turi laikyti, o perteklinius ir taip geriau
perskolinti rinkoje, nes CB mokamos palūkanos yra mažesnės, todėl šis
instrumentas tik nedaug prisideda prie pagrindinės palūkanų normos.

Čia išdėsčiau remdamasis FED pavyzdžiu, bet visi normalūs CB naudoja
šiuos instrumentus, skiriasi tik detalės. Taipogi reikia pasakyti, kad
rinkos neabejoja CB galiomis pakeisti palūkanų normą, todėl jau vien ją
paskelbus ji pradeda judėti atitinkama linkme. Visgi lengva
įsivaizduoti, kad jeigu CB paskelbtų didinantis palūkanų normą, bet
užverstų rinką pinigais, ta palūkanų norma greitai nusistovėtų ne ties
CB paskelbta reikšme, o ties ta, kurią diktuoja pinigų paklausa-pasiūla.